Skip to main content

Wooncoach voor senioren met verhuiswens 

Gelezen in Almere deze week.

Wooncoach voor senioren met verhuiswens   

Sinds 1 oktober zijn er drie wooncoaches actief in Almere. Zij informeren 55-plussers met een verhuiswens persoonlijk en laagdrempelig  over de mogelijkheden om levensloopbestendig te wonen. Dit bevordert de doorstroming op de krappe woningmarkt én helpt senioren om op tijd na te denken over een geschikte woning voor de oude dag.

 

Tot nog toe was er namens woningcorporaties de Alliantie en Ymere al één wooncoach actief in Almere Haven. Woningcorporatie Goede Stede had een aanspreekpunt voor senioren met een verhuiswens. De werkwijze van de wooncoach bleek succesvol. Daarom hebben gemeente en corporaties met elkaar afgesproken dat de wooncoach voor heel Almere beschikbaar moet zijn. Per 1 oktober bieden de Alliantie, Ymere en Goede Stede alle drie een wooncoach aan voor 55-plussers.

Adviseren

De wooncoach kan adviseren, woonvragen van senioren beantwoorden en zo nodig doorverwijzen bij een woonprobleem. Het kan bijvoorbeeld zijn dat ouderen moeite krijgen met traplopen of een tuin onderhouden. Maar ook opzien tegen een verhuizing. De wooncoach kan informeren over diverse (verhuis)regelingen. Zo kan het makkelijker worden om te verhuizen. Soms is verhuizen niet nodig en kunnen mensen met een paar kleine aanpassingen in hun huis blijven wonen. Ook hier kan de wooncoach doorverwijzen naar de juiste instantie. De wooncoach helpt zo bij het langer zelfstandig wonen én bevordert het vrijkomen van woningen voor anderen. Op de website goud.almere.nl/wonen is meer informatie te vinden over de wooncoach.

  • Aangemaakt op .
  • Laatste update op .
  • Hits: 927

Info NAH Ontmoetingspunt Almere

       Nooit alleen  

Wie zijn wij en wat wij doen.

Het NAH ontmoetingspunt Almere is een vereniging bedoeld voor mensen die Niet Aangeboren Hersenletsel hebben als gevolg van bijvoorbeeld een beroerte (CVA), hersenkneuzing, hersentumor, MS, hersenvliesontsteking of ongeval.

Iedereen die leeft met Niet Aangeboren Hersenletsel en die op zoek is naar contact en herkenning is welkom, ook partners.

Wij bieden onze bijeenkomsten kosteloos aan, om het laagdrempelig te houden en omdat de getroffenen het vaak financieel niet breed hebben. Zij moeten vaak leven van een uitkering omdat zij niet meer kunnen werken. Vaak zijn ook de sociale contacten minder geworden omdat het niet duidelijk te zien is, wat mensen met NAH mankeren, vaak zie je helemaal niets aan ze maar hebben ze toch hebben zij een handicap.

NAH ontmoetingspunt Almere is een plek waar mensen met niet aangeboren hersenletsel (NAH) anderen kunnen ontmoeten. Het is een omgeving waar zij zichzelf kunnen zijn, zonder steeds uit te moeten leggen wat je hebt. Gezelligheid, ontspanning en ontmoeting staan voorop. Hiernaast stellen wij gezamenlijk in overleg met onze bezoekers elke maand een item vast, maar het kan ook gewoon een middag voor lotgenotencontact zijn.

Bij een CVA knapt een bloedvat in de hersenen (hersenbloeding) of raakt het verstopt (herseninfarct. In beide gevallen wordt de toevoer van bloed naar de hersenen verstoord. Daardoor krijgt het getroffen gedeelte van de hersenen te weinig zuurstof en raakt het beschadigd. Elk jaar worden in Nederland 41.000 mensen voor de eerste keer door een beroerte getroffen. Een herseninfarct komt het meest voor in circa 80% van de gevallen gaat het om een verstopping in de bloedvaten door een propje, dichtslibbing of een combinatie daarvan.

In Flevoland worden er dus naar schatting tegen de 1000 mensen per jaar getroffen door een cva.

Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Website: http://www.nahontmoetingspuntalmere.nl/

  • Aangemaakt op .
  • Laatste update op .
  • Hits: 1042

Breinlijn wijst de weg bij hersenletsel

BreinlijnVanaf 10 november ook actief in Flevoland

Breinlijn wijst de weg bij hersenletsel

 

Heb jij of heeft een naaste hersenletsel? Of ontmoet je beroepsmatig mensen met hersenletsel? 

Breinlijn is een gratis landelijk loket waar je terecht kunt met alle vragen over hersenletsel. Een hersenletsel deskundige in jouw regio verwijst je vervolgens naar passende zorg en ondersteuning. Breinlijn is online en telefonisch bereikbaar via  www.breinlijn.nl of 085 - 225 0244.

In Nederland krijgen jaarlijks tussen 130.000 tot 160.000 mensen te maken met hersenletsel. Dat heeft grote gevolgen op hun dagelijks leven. Het leven na bijvoorbeeld een infarct, ongeluk, ziekte of tumor is nooit meer hetzelfde. Ik blijf maar last houden van vermoeidheid? Kan ik mijn werk nog wel doen? Waar kan ik sporten? Hoe ga ik om met verandering in het karakter van mijn partner? Waar vind ik lotgenoten? Ben ik een mantelzorger? Hoe regel ik gezinsondersteuning?

Voor wie is de breinlijn?

De breinlijn is er voor getroffenen en de naasten, maar ook voor professionals zoals huisartsen, praktijkondersteuners en andere hulpverleners. Vanaf 10 november is Breinlijn ook actief in Flevoland, waar iedereen met vragen over hersenletsel terecht kan.

Hoe werkt de breinlijn?

De breinlijn heeft een algemeen nummer en een e-mailadres. Het team van deskundigen weet veel van de mogelijke gevolgen en kan snel tot de kern van het probleem komen. Zij helpen de vraag over hersenletsel te verduidelijken en je verder op weg te helpen met informatie of naar de best passende zorg of ondersteuning. Mensen die bellen of een bericht achterlaten op de website krijgen binnen twee werkdagen een reactie.

Breinlijn - wijst de weg naar ondersteuning bij hersenletsel
Online: www.breinlijn.nl | Telefonisch: 085 - 225 0244
Het Hersenletselteam bestaat uit de samenwerkende partners
MEEIJsseloevers, WijDoen, Interakt Contour, Merem, Windesheim.

Breinlijn: 9 december is de feestelijke landelijke kick-off van Breinlijn.

  • Aangemaakt op .
  • Laatste update op .
  • Hits: 725

Breinlijn, voor al uw vragen over Hersenletsel (2)

 Breinlijn

Wat is Breinlijn?

Mensen met hersenletsel, hun naasten en professionals kunnen bij Breinlijn terecht voor vragen en casuïstiek over hersenletsel. De vraagsteller wordt op basis van zijn of haar postcode automatisch doorverwezen naar de betreffende regio, zodat maatwerk kan worden geleverd. De Breinlijn is laagdrempelig en eenvoudig vindbaar, zodat beter wordt doorverwezen naar passende zorg en ondersteuning in de regio.

Waarom Breinlijn?

Wie vragen heeft over (de gevolgen van) hersenletsel kon tot nu toe terecht bij een van de 17 regionale hersenletselteams in Nederland met elk hun eigen telefoonnummer, website en contactformulier. Met de lancering van Breinlijn vanaf 12 mei 2020, de Dag van de Beroerte, wordt  één landelijke toegangspoort gecreëerd voor vragen over hersenletsel, die alle regionale telefoonnummers, websites en contactformulieren vervangen. Dit geldt voor vijf regios: Utrecht-Gooi&Vecht, Zeeland, Limburg, Amsterdam&Zaan en West-Brabant. Het initiatief Breinlijn is een regionaal best-practice die eind 2018 ontwikkeld is door het hersenletselteam in West-Brabant. Breinlijn is een regionaal best-practice die eind 2018 op initiatief van Revant revalidatie in samenwerking met de regionale partners van het hersenletselteam in West-Brabant is ontwikkeld. Door succesvolle resultaten in West-Brabant wordt Breinlijn momenteel landelijk uitgerold met als doel om in 2021 een landelijke dekking te hebben. Op dat moment zullen alle hersenletselteams zijn aangesloten.

 

Naar de website van Breinlijn. https://www.breinlijn.nl/

  • Aangemaakt op .
  • Laatste update op .
  • Hits: 703

Het Juiste Loket: informatie en advies langdurige zorg en corona

Het Juiste Loket: informatie en advies langdurige zorg en corona

23 september 2020

Het Juiste Loket biedt sinds kort informatie en advies bij vragen of problemen die met corona en langdurige zorg te maken hebben.

Corona

Het Juiste Loket biedt actuele informatie over afspraken en richtlijnen voor corona en zorg en kan mensen advies geven als zij willen weten wat hun rechten zijn of wat de regelingen betekenen in hun situatie. Daarbij kan het gaan om zorg uit Wet maatschappelijke ondersteuning, Wet langdurige zorg, Jeugdwet of Zorgverzekeringswet.

Problemen met zorgaanbieder of gemeente

Ook kunnen mensen contact opnemen met het Juiste Loket als door de coronacrisis de zorg niet- of anders geregeld wordt. Bijvoorbeeld: als de zorgaanbieder niet met een passende oplossing voor dagbesteding komt, of als het niet lukt met de gemeente tot afspraken te komen voor noodzakelijke aanvullende zorg.

Passende oplossing vinden

Het Juiste Loket kan helpen als mensen vastlopen in het regelen van zorg of ondersteuning, of wanneer dit dreigt te gebeuren. Waar nodig en mogelijk gaat het Juiste Loket aan de slag om een passende oplossing te vinden. Uiteraard is Het Juiste Loket ook gewoon bereikbaar voor alle andere vragen die te maken hebben met langdurige zorg.

Meer informatie en contactgegevens van het Juiste Loket: https://www.informatielangdurigezorg.nl/contact

Het Juiste Loket wordt bemenst door Per Saldo en Ieder(in) en mogelijk gemaakt door het ministerie van VWS.

Algemene informatie corona

Veel antwoorden op meer algemene vragen over het corona virus zijn te vinden op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19.
Ook kunnen mensen terecht bij het algemene publieksinformatienummer corona 0800 – 1351 (tussen 08:00 en 20:00 uur).

Behoefte om te praten?

Als mensen behoefte hebben om te praten of hun ervaringen te delen over de coronacrisis dan kunnen zij te terecht bij een van de luisterlijnen die hiervoor zijn ingericht.

  • Aangemaakt op .
  • Laatste update op .
  • Hits: 654

Afbeelding sparen

Vragen en antwoorden Vomar Club is Koning sparen

Hieronder vind je vast het antwoord op jouw vraag over Vomar Club is Koning sparen. Zo niet? Neem dan contact op met onze klantenservice via het contactformulier..

De Clubcode van NAH Ontmoetingspunt Almere is: NAALM2021

Voor spaarders

Wat is Club is Koning sparen?

Door simpelweg boodschappen bij Vomar te doen en bij het afrekenen je Klant-is-Koning kaart te scannen, kun je de clubkas van jouw club spekken. Vomar keert, over het totaal bestede bedrag aan boodschappen van alle leden die voor de club sparen, elk kwartaal 0,5% uit aan de club.

Om te kunnen sparen heb je een geregistreerde Klant-is-Koning kaart nodig. Deze is verkrijgbaar in onze winkels of in de Vomar-app, zie voor meer informatie www.vomar.nl/kik. Je kunt tijdens het registreren van je kaart of later in je account je KIK-kaart koppelen aan een club met een unieke clubcode die je bij je club kunt opvragen. De club waar je voor wilt sparen moet zijn ingeschreven bij Club-is-Koning sparen. Dit kun je navragen bij het bestuur of de penningmeester van jouw club. Of kijk hier in het overzicht van deelnemende clubs of die van jou erbij staat.

Hoe kan ik mijn club steunen met mijn Klant-is-Koning kaart?

Heb je al een Klant-is-Koning kaart? Dan kun je in je eigen online Klant-is-Koning kaart omgeving je kaart koppelen aan de club waar je voor wilt sparen. Om je Klant-is-Koning kaart te koppelen aan de juiste club heb je de unieke Clubcode nodig. Deze code kun je opvragen bij het bestuur of de penningmeester van jouw club. Grote kans dat de clubcode ook op de website staat van jouw club. Als je Klant-is-Koning kaart is gekoppeld, kun je direct starten met het spekken van de clubkas door simpelweg boodschappen te doen bij Vomar.

Heb je nog geen Klant-is-Koning kaart? Dan kun je een kaart in één van onze winkels halen of in de Vomar-app een digitale kaart aanmaken. Bij het aanmelden van jouw Klant-is-Koning kaart kun je de kaart dan ook direct koppelen aan jouw club met de unieke Clubcode.

Club is Koning sparen
Met je Klant-is-Koning kaart kun je eenvoudig en geheel kosteloos ook jouw club steunen. Dit doe je door jouw kaart aan de club te koppelen. Daarna hoef je alleen maar je kaart bij het afrekenen van je boodschappen te scannen bij de kassa. Wij houden automatisch bij hoeveel boodschappen alle sparende leden doen. Dit is tijdens het afrekenen dus geen keuze voor jou als klant (kooppunten sparen is wel altijd een keuze). Na het scannen van je kaart spaar je automatisch mee. Je kunt daarnaast ook nog kooppunten voor jezelf kopen, maar dit hoeft dus niet.

3. Kost Club is Koning sparen mij iets?

Nee, het kost je niets. Je hoeft alleen je Klant-is-Koning kaart te scannen bij het afrekenen. Zo kan Vomar bijhouden hoeveel boodschappen er zijn gedaan en op basis daarvan het bedrag overmaken aan de club. Dit bedrag is 0,5% van het totaal bestede bedrag aan boodschappen van alle sparende leden. Vomar Voordeelmarkt maakt dit bedrag dus over aan de club. Hoe meer leden sparen en ook boodschappen doen bij Vomar, hoe meer de clubkas gespekt wordt.

Hoe weet ik of mijn club meedoet aan Club is Koning sparen?

Je kunt je Klant-is-Koning kaart alleen aan jouw club koppelen als deze ook staat ingeschreven bij Club is Koning sparen. Je kunt dit bij het bestuur of de penningmeester van jouw club navragen. Of kijk hier in het overzicht of jouw club erbij staat en deelneemt. Grote kans dat de clubcode ook op de website staat van jouw club of op een poster staat in de kantine. Als jouw club is ingeschreven dan is er een unieke Clubcode waarmee je jouw Klant-is-Koning kaart kunt koppelen aan de club.
Geeft het bestuur of de penningmeester aan dat jouw club nog niet meedoet met Club is Koning sparen, dan kan de club zich wel inschrijven. Alleen iemand uit het bestuur of de penningmeester kan dat doen door de club aan te melden via 
dit formulier.

Ik wil graag stoppen met sparen voor mijn club, hoe doe ik dat?

In je eigen online Klant-is-Koning kaart omgeving kun je zelf eenvoudig de koppeling van je Klant-is-Koning kaart met de club ongedaan maken. Als je bent ingelogd, zie je rechtsboven je eigen gegevens, de gegevens van de club staan. Hier staat een knop bij met de tekst: Stoppen met Club is Koning sparen. Door hier op te klikken wordt de koppeling met de club opgeheven en spaar je per direct niet meer mee voor deze club. Over alle boodschappen die je tot het moment van uitschrijven hebt gedaan ontvangt de club nog 0,5%. Heb je de koppeling opgeheven, maar wilde je toch blijven sparen? Je kunt simpelweg de club dan weer opnieuw koppelen met de unieke Clubcode.

Kan ik voor meerdere clubs tegelijk sparen?

Je kunt maximaal één club koppelen aan de Klant-is-Koning kaart en dus voor één club tegelijk sparen. Je kunt wel eenvoudig wisselen van club door je kaart te ontkoppelen van de ene club en weer te koppelen aan de andere club. Zo kun je halverwege het jaar bijvoorbeeld wisselen van club en zo voor twee clubs per jaar sparen.

Weet mijn club dat ik meespaar met Club is Koning sparen?

Nee, de club kan alleen zien hoeveel kaarten er aan de club zijn gekoppeld en wat de tussenstand is van het totaal gespaarde bedrag in de lopende periode. Er zijn dus geen gekoppelde kaartnummers of gegevens van spaarders voor de club inzichtelijk.

Kan ik zien hoeveel er voor mijn club gespaard is?

Je kunt op dit moment nog niet zien hoeveel er gespaard is voor de club.
Met het deelnemen aan Club-is-Koning sparen ga je ermee akkoord dat Vomar je op de hoogte mag houden over het gespaarde bedrag en eventueel nieuws rondom Club-is-Koning sparen. We laten je ieder kwartaal weten welk bedrag er is overgemaakt aan de club via een e-mail. Hierbij worden altijd alleen maar totaalbedragen genoemd en is dit nooit te herleiden naar individuele spaarders.  

Ik spaarde al vóór september 2021 voor mijn club. Wat verandert er voor mij?

Dan verandert er niets voor je: je spaart nog steeds automatisch mee. Nieuw is dat je in de Vomar-app je kaart in je account ook eenvoudig kunt ontkoppelen en koppelen aan een club (voor als je mogelijk voor een andere club wil sparen). Als je club een account aanmaakt kunnen ook leden die nog niet spaarde voor de club nu hun kaart koppelen en meesparen.

Like what you see?

Hit the buttons below to follow us, you won't regret it...