Skip to main content

Nieuws

Bericht ontvangen van de SOGA

WelzorgVeilig vervoer rolstoelen

Let op: een rolstoel die gebruikt wordt als zitplaats in de taxi moet vanaf 1 juli 2020 voldoen aan de ISO norm

De regels en afspraken rondom het vervoer van rolstoelen in een taxi zijn vastgelegd in de Code Veilig Vervoer Rolstoelinzittende (Code VVR).

In oktober 2017 is een nieuwe Code VVR geïntroduceerd waarin op een beknopte manier staat beschreven welke afspraken dit zijn.

Het uitgangspunt van de Code VVR is dat iedereen in de taxibus zo veilig mogelijk wordt vervoerd. De veiligste zitplaats is op een gewone stoel in de taxi. Daarom is het aan te raden om, indien mogelijk, over te stappen van rolstoel naar gewone stoel.

Als dit niet mogelijk is en de rolstoel als zitplaats wordt gebruikt is een belangrijke afspraak vastgelegd in de Code VVR: alle rolstoelen die gebruikt worden als zitplaats in de taxi moeten voldoen aan de crashtest norm (ISO 7176-19). Rolstoelen die hieraan voldoen zijn herkenbaar aan 4 stickers met een haaksymbool. Deze 4 stickers zitten op de plaats waar de bevestigingshaken van de taxi worden bevestigd.

De taxi chauffeur controleert op de aanwezigheid van de stickers en kan (moet) de klant weigeren als de rolstoel geen stickers heeft.

 Stickers

Het overgrote deel van de rolstoelen in Nederland voldoen aan de crashtest norm en zijn in het bezit van de stickers. Het kan zijn dat in de loop van de tijd door slijtage de stickers niet meer aanwezig zijn. Ook zijn niet alle stickers direct goed zichtbaar. Er zijn verschillende kleuren stickers.

Verlenging overgangsregeling

Om ervoor te zorgen dat alle klanten, die de rolstoel als zitplaats gebruiken tijdens taxivervoer, in het bezit zijn van een gecrashteste rolstoel is een overgangsregeling ingesteld. Deze overgangsregeling liep af op 1 juli 2019. Vanaf dat moment moeten alle rolstoelen die als zitplaats in de taxi worden gebruikt voldoen aan de ISO norm en herkenbaar met de 4 haaksymboolstickers.

Dit bleek echter niet haalbaar en is besloten de overgangstermijn te verlengen naar 1 juli 2020.

Op deze manier is er meer tijd om de klanten van de juiste rolstoel te voorzien. Klanten worden niet onnodig geweigerd of doorverwezen naar alternatief vervoer.

Let op: een rolstoel die gebruikt wordt als zitplaats in de taxi moet vanaf 1 juli 2020 voldoen aan de ISO norm

De komende periode gaat Welzorg gebruiken om u verder te informeren over veilig vervoer. Houd onze website in de gaten voor meer informatie.

 VVR

Onze klantenservice is bereikbaar op werkdagen tussen 07:30 - 19:00 uur en op zaterdag van 09:00 - 18:00 uur.

 

Tel: 088-00.16.700

WhatsApp: 06.22.41.58.70

  • Laatste update op .
  • Raadplegingen: 1160

VriendenloterijWij zijn sinds kort als goed doel aangesloten bij de Vriendenloterij.
Je kan met je Vriendenloterij loten NAH Ontmoetingspunt steunen.
De vereniging krijgt dan elke maand 40% van elk meespelend lot.
Natuurlijk kan je een nieuw lot kopen en daar aangeven dat je NAH Ontmoetingspunt Almere wil steunen maar het kan ook voor bestaande loten
Je kan dit voor je bestaande lot heel makkelijk regelen met de live chat.
Klik daarvoor op onderstaande link.
https://www.vriendenloterij.nl/open-chat

Geef dan eerst je postcode en huisnummer.
Stel de vraag bijvoorbeeld zo.
Ik wil met mijn bestaande lot onze vereniging steunen, hoe doe ik dat?
En daarna kan je aangeven dat je met je loten NAH Ontmoetingspunt wil steunen.

Liever telefonisch contact met de Vriendenloterij?
Wij staan voor u klaar op werkdagen tussen 09.00 uur en 21.00 uur en op zaterdag tussen 09.30 uur en 16.00 uur. Wij zijn te bereiken op het telefoonnummer 088 - 020 1020.