Skip to main content

Nieuws

Persoonlijk Kilometerbudget Valys verhoogd voor eind 2018 en 2019

 
 Hugo de Jonge, de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft gisteren in een brief aan de Tweede Kamer bekendgemaakt dat het Persoonlijk Kilometerbudget (PKB) van 1 januari 2019 tot en met 31 december 2019 wordt verhoogd met 100 kilometer.

Dit betekent dat het standaard PKB in die periode wordt vastgesteld op 700 kilometer en het hoog PKB op 2.350 kilometer. Als ‘verrassing’ geeft het ministerie alle Valyspashouders in de maand december 2018 nog 100 kilometer Persoonlijk Kilometerbudget extra.

  • Laatste update op .
  • Raadplegingen: 1296
 
 

 

Altijd voorbereid op pad? Nooit meer zoeken naar een toilet? Voel je thuis in iedere stad met de Ongehinderd app. Download hem gratis en vind toegankelijke restaurants, attracties en nog veel meer leuke plekjes!

Ongehinderd app


Ruim 10% van de Nederlanders hebben een lichamelijk beperking. Dit zijn blinden en slechtzienden, mensen die slecht ter been zijn, rolstoelgebruikers, doven en slechthorenden. Zij willen ook zonder drempels op pad kunnen gaan. Ongehinderd brengt samen met Gemeenten en lokale belangenorganisaties de toegankelijkheid van locaties door heel Nederland in kaart. Deze informatie wordt gepresenteerd in de landelijke Ongehinderd app, zodat inwoners en bezoekers met een beperking precies weten waar ze goed terecht kunnen. De Ongehinderd app is gratis te downloaden via de Apple App Store of Google Play Store of via app.ongehinderd.nl.De belangrijkste functies uitgelicht:

Klik hier om de App te downloaden: https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.ongehinderd.OngehinderdMobile&rdid=nl.ongehinderd.OngehinderdMobile&pli=1


- Handige zoekfuncties voor locaties
- Altijd zicht op belangrijke voorzieningen
- Toegespitst op uw eigen situatie
- Elkaar helpen door ervaringen te delen

Wat onze gebruikers zeggen:
- "Het kostte vroeger altijd zoveel moeite, ik bleef liever thuis. Nu weet ik voortaan waar ik wel of niet naar binnen kan." (gebruiker uit Eindhoven 2012)
- "Omdat ik niet voor grote verrassingen wil komen te staan, zoek ik met Ongehinderd hoe het zit met de toegankelijkheid." (gebruiker uit Den Haag in 2013)
- "Ik ken de stad op mijn duimpje. Met Ongehinderd kan ik mijn ervaring nu ook met andere mensen delen." (gebruiker uit Maastricht in 2013)

 

 

  • Laatste update op .
  • Raadplegingen: 1099
5 tips voor aanvragers van hulpmiddelen

Zo lang mogelijk zelfstandig leven, wie wil dat nou niet? Hulpmiddelen spelen daarbij vaak een belangrijke rol. Er zijn allerlei middelen verkrijgbaar, van rolstoel tot scootmobiel en van incontinentie- tot stomamaterialen. Helaas verloopt het aanvraagproces van hulpmiddelen niet altijd doeltreffend en vlot. Zeker niet als er sprake is van een complexe hulpvraag. Het trage proces levert in de praktijk nog al eens vervelende problemen op...

Nieuwe brochure met tips en advies 

Het aanvragen en toewijzen van hulpmiddelen moet sneller en correcter. Om daar een bijdrage aan te leveren, heeft Ieder(in) een brochure ontwikkeld met adviezen en tips voor iedereen die bij de aanvraag betrokken is. Dat is bijvoorbeeld de Wmo-consulent, die de aanvraag voor de gemeente beoordeelt, maar ook behandelaren en (revalidatie-)artsen, die advies geven over voorzieningen. En natuurlijk de aanvrager zelf!

Tips voor aanvragers van hulpmiddelen

Hieronder zetten we een aantal tips uit de brochure op een rijtje. De tips zijn specifiek bedoeld voor mensen met een complexe zorgvraag, die in dat kader een hulpmiddel aanvragen, maar kunnen ook  nuttig zijn voor mensen met een minder complexe zorgvraag.

1. Overleg met de behandelaar

Welk hulpmiddel past bij mij? Wmo-consulenten kunnen daarbij helpen. Maar overleggen met een arts of behandelaar is nog beter. Zij weten uit ervaring vaak precies welke voorziening het beste past bij jouw situatie.

2. Vraag hulpmiddelen tijdig aan

Neem zo snel mogelijk contact op met de gemeente als je het idee hebt dat je een hulpmiddel nodig hebt. Sommige voorzieningen hebben namelijk een langere levertijd of zijn niet snel geregeld. De gemeente is dan bovendien alvast op de hoogte van de aanvraag. Doe bij voorkeur een schriftelijke melding. Als het goed is, stuurt de gemeente binnen drie dagen een bevestiging terug.

3. Bereid het gesprek goed voor

De gemeente voert, naar aanleiding van de aanvraag, een ‘keukentafelgesprek’ met jou. Daarin komen onder meer jouw situatie, mogelijke hulpmiddelen en ondersteuning aan bod. Het is fijn als er nog iemand bij het gesprek aanwezig is. Bijvoorbeeld een familielid of onafhankelijke cliëntondersteuner. En: maak vooraf een persoonlijk plan. Daarin staat beschreven wat je kan, belangrijk vindt, enzovoorts. Het plan zorgt voor zelfvertrouwen. De brochure van Ieder(in) is verder handig om het gesprek met de gemeente aan te gaan. Hoe is het hulpmiddelenbeleid bijvoorbeeld geregeld?

4. Zoek eventueel verdere ondersteuning

Loopt het aanvraagproces toch vast? Is de aanvraag voor vergoeding van een hulpmiddel afgewezen? Of heb je een gevoel van ontevredenheid? Dan biedt het Juiste Loket mogelijk uitkomst. Dat loket valt onder het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en beantwoordt vragen van mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben, maar niet (meer) weten waar zij terecht kunnen.

5. Praat met elkaar

De belangrijkste tip uit de brochure is echter gericht aan alle partijen: blijf met elkaar in gesprek en ga de samenwerking aan. Alleen dan komt er tijdig een passende oplossing!

Meer informatie over de brochure

De brochure van Ieder(in) heeft als titel: ‘Toegang tot hulpmiddelen voor mensen met een complexe hulpvraag’ en is tot stand gekomen in samenwerking met Spierziekten Nederland, Dwarslaesie Organisatie Nederland, NVDG en VNG. De input voor de brochure is afkomstig van gesprekken met Wmo-consulenten, revalidatieartsen, patiënten en patiëntenverenigingen. 

Brochure ’Toegang tot hulpmiddelen voor mensen met een complexe hulpvraag’.pdf

Behoefte aan meer informatie rondom het aanvragen van hulpmiddelen?
Lees dan de adviezen van Josje Hillenaar in haar blog 'Met succes een hulpmiddel aanvragen'. Zij geeft 3 tips die bij haar altijd succes hebben!

  • Laatste update op .
  • Raadplegingen: 1111

Rolstoelauto huren: betaalbaar vervoer op maat

Op familiebezoek, naar een feestje of winkelen. Met elkaar genieten is het aller belangrijkst. Maar hoe kom je daar als je gebruik maakt van een rolstoel of een scootmobiel? Het is erg fijn als je niet afhankelijk bent en zelf kunt gaan waar en wanneer je dat wilt. Met de Zonnebloemauto maken wij het mogelijk. De Zonnebloem biedt rolstoelvervoer voor een betaalbare prijs. Want iedereen moet in alle vrijheid op pad kunnen gaan, ook als je gebruik maakt van een rolstoel. Dat is waar wij met elkaar voor gaan!

De Zonnebloemauto bij jou in de buurt

De Zonnebloem is in 2014 begonnen met het verhuren van rolstoelauto's. In deze aangepaste huurauto is plaats voor een scootmobiel of een persoon in een rolstoel. Daarnaast is er (afhankelijk van de grootte van de rolstoel/scootmobiel) nog plaats voor 3 of 4 andere personen. Zo kun je dus gezellig met elkaar op pad. Verspreid over Nederland zijn er verhuurlocaties te vinden. Het doel is om de komende jaren flink uit te breiden. Kijk via het kaartje welke verhuurlocatie het dichtst bij jou in de buurt is en welk type auto daar wordt verhuurd.

Huren

De comfortabele rolstoelauto's zijn exclusief te huur voor mensen die gebruik maken van een rolstoel of scootmobiel. De bediening van de zonnebloemauto is niet aangepast. De bestuurder moet in het bezit zijn van een geldig rijbewijs B.

Een Zonnebloemauto kost € 40,- per dag. Hierbij zijn de eerste 100 kilometer inbegrepen. Wil je meer rijden dan kost elke extra kilometer € 0,20. De brandstofkosten zijn exclusief. Je krijgt de auto volgetankt mee en levert de auto weer volgetankt in.

Huur de Zonnebloemauto

Chauffeur nodig?

Wil je de Zonnebloemauto huren, maar ben je op zoek naar iemand die hem kan rijden? Het is mogelijk om er via de Zonnebloem een vrijwillige chauffeur bij te vragen. Als je de auto reserveert kun je in het reserveringsformulier of telefonisch (088 - 00 16 717) aangeven dat je een vrijwillige chauffeur nodig hebt.

Meer informatie over het aanvragen van een vrijwillige chauffeur

Instructie

Nadat je de Zonnebloemauto gereserveerd hebt, krijg je op de huurdag een instructie. Wil je nu al bekijken wat de mogelijkheden van de aangepaste huurauto zijn, bekijk dan alvast de instructievideo's.

De Zonnebloem verhuurt drie type rolstoelauto's. Bekijk via de verhuurlocatiepagina welke auto er bij jou in de buurt te huur is. Bekijk de pagina van jouw dichtstbijzijnde verhuurlocatie. Op die pagina vind je ook de juiste instructievideo van de auto waarmee je op pad gaat.

  • Laatste update op .
  • Raadplegingen: 1197

Vliegen met een lichamelijke beperking

Handige websites

  • Laatste update op .
  • Raadplegingen: 1007

Afbeelding sparen

Vragen en antwoorden Vomar Club is Koning sparen

Hieronder vind je vast het antwoord op jouw vraag over Vomar Club is Koning sparen. Zo niet? Neem dan contact op met onze klantenservice via het contactformulier..

De Clubcode van NAH Ontmoetingspunt Almere is: NAALM2021

Voor spaarders

Wat is Club is Koning sparen?

Door simpelweg boodschappen bij Vomar te doen en bij het afrekenen je Klant-is-Koning kaart te scannen, kun je de clubkas van jouw club spekken. Vomar keert, over het totaal bestede bedrag aan boodschappen van alle leden die voor de club sparen, elk kwartaal 0,5% uit aan de club.

Om te kunnen sparen heb je een geregistreerde Klant-is-Koning kaart nodig. Deze is verkrijgbaar in onze winkels of in de Vomar-app, zie voor meer informatie www.vomar.nl/kik. Je kunt tijdens het registreren van je kaart of later in je account je KIK-kaart koppelen aan een club met een unieke clubcode die je bij je club kunt opvragen. De club waar je voor wilt sparen moet zijn ingeschreven bij Club-is-Koning sparen. Dit kun je navragen bij het bestuur of de penningmeester van jouw club. Of kijk hier in het overzicht van deelnemende clubs of die van jou erbij staat.

Hoe kan ik mijn club steunen met mijn Klant-is-Koning kaart?

Heb je al een Klant-is-Koning kaart? Dan kun je in je eigen online Klant-is-Koning kaart omgeving je kaart koppelen aan de club waar je voor wilt sparen. Om je Klant-is-Koning kaart te koppelen aan de juiste club heb je de unieke Clubcode nodig. Deze code kun je opvragen bij het bestuur of de penningmeester van jouw club. Grote kans dat de clubcode ook op de website staat van jouw club. Als je Klant-is-Koning kaart is gekoppeld, kun je direct starten met het spekken van de clubkas door simpelweg boodschappen te doen bij Vomar.

Heb je nog geen Klant-is-Koning kaart? Dan kun je een kaart in één van onze winkels halen of in de Vomar-app een digitale kaart aanmaken. Bij het aanmelden van jouw Klant-is-Koning kaart kun je de kaart dan ook direct koppelen aan jouw club met de unieke Clubcode.

Club is Koning sparen
Met je Klant-is-Koning kaart kun je eenvoudig en geheel kosteloos ook jouw club steunen. Dit doe je door jouw kaart aan de club te koppelen. Daarna hoef je alleen maar je kaart bij het afrekenen van je boodschappen te scannen bij de kassa. Wij houden automatisch bij hoeveel boodschappen alle sparende leden doen. Dit is tijdens het afrekenen dus geen keuze voor jou als klant (kooppunten sparen is wel altijd een keuze). Na het scannen van je kaart spaar je automatisch mee. Je kunt daarnaast ook nog kooppunten voor jezelf kopen, maar dit hoeft dus niet.

3. Kost Club is Koning sparen mij iets?

Nee, het kost je niets. Je hoeft alleen je Klant-is-Koning kaart te scannen bij het afrekenen. Zo kan Vomar bijhouden hoeveel boodschappen er zijn gedaan en op basis daarvan het bedrag overmaken aan de club. Dit bedrag is 0,5% van het totaal bestede bedrag aan boodschappen van alle sparende leden. Vomar Voordeelmarkt maakt dit bedrag dus over aan de club. Hoe meer leden sparen en ook boodschappen doen bij Vomar, hoe meer de clubkas gespekt wordt.

Hoe weet ik of mijn club meedoet aan Club is Koning sparen?

Je kunt je Klant-is-Koning kaart alleen aan jouw club koppelen als deze ook staat ingeschreven bij Club is Koning sparen. Je kunt dit bij het bestuur of de penningmeester van jouw club navragen. Of kijk hier in het overzicht of jouw club erbij staat en deelneemt. Grote kans dat de clubcode ook op de website staat van jouw club of op een poster staat in de kantine. Als jouw club is ingeschreven dan is er een unieke Clubcode waarmee je jouw Klant-is-Koning kaart kunt koppelen aan de club.
Geeft het bestuur of de penningmeester aan dat jouw club nog niet meedoet met Club is Koning sparen, dan kan de club zich wel inschrijven. Alleen iemand uit het bestuur of de penningmeester kan dat doen door de club aan te melden via 
dit formulier.

Ik wil graag stoppen met sparen voor mijn club, hoe doe ik dat?

In je eigen online Klant-is-Koning kaart omgeving kun je zelf eenvoudig de koppeling van je Klant-is-Koning kaart met de club ongedaan maken. Als je bent ingelogd, zie je rechtsboven je eigen gegevens, de gegevens van de club staan. Hier staat een knop bij met de tekst: Stoppen met Club is Koning sparen. Door hier op te klikken wordt de koppeling met de club opgeheven en spaar je per direct niet meer mee voor deze club. Over alle boodschappen die je tot het moment van uitschrijven hebt gedaan ontvangt de club nog 0,5%. Heb je de koppeling opgeheven, maar wilde je toch blijven sparen? Je kunt simpelweg de club dan weer opnieuw koppelen met de unieke Clubcode.

Kan ik voor meerdere clubs tegelijk sparen?

Je kunt maximaal één club koppelen aan de Klant-is-Koning kaart en dus voor één club tegelijk sparen. Je kunt wel eenvoudig wisselen van club door je kaart te ontkoppelen van de ene club en weer te koppelen aan de andere club. Zo kun je halverwege het jaar bijvoorbeeld wisselen van club en zo voor twee clubs per jaar sparen.

Weet mijn club dat ik meespaar met Club is Koning sparen?

Nee, de club kan alleen zien hoeveel kaarten er aan de club zijn gekoppeld en wat de tussenstand is van het totaal gespaarde bedrag in de lopende periode. Er zijn dus geen gekoppelde kaartnummers of gegevens van spaarders voor de club inzichtelijk.

Kan ik zien hoeveel er voor mijn club gespaard is?

Je kunt op dit moment nog niet zien hoeveel er gespaard is voor de club.
Met het deelnemen aan Club-is-Koning sparen ga je ermee akkoord dat Vomar je op de hoogte mag houden over het gespaarde bedrag en eventueel nieuws rondom Club-is-Koning sparen. We laten je ieder kwartaal weten welk bedrag er is overgemaakt aan de club via een e-mail. Hierbij worden altijd alleen maar totaalbedragen genoemd en is dit nooit te herleiden naar individuele spaarders.  

Ik spaarde al vóór september 2021 voor mijn club. Wat verandert er voor mij?

Dan verandert er niets voor je: je spaart nog steeds automatisch mee. Nieuw is dat je in de Vomar-app je kaart in je account ook eenvoudig kunt ontkoppelen en koppelen aan een club (voor als je mogelijk voor een andere club wil sparen). Als je club een account aanmaakt kunnen ook leden die nog niet spaarde voor de club nu hun kaart koppelen en meesparen.