Skip to main content

Nieuws

5 tips voor aanvragers van hulpmiddelen

Gelezen op : https://www.supportbeurs.nl/

Meer tips op: C:\Users\Charles\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Outlook\9ZEU61P4\email.mht

 

Zo lang mogelijk zelfstandig leven, wie wil dat nou niet? Hulpmiddelen spelen daarbij vaak een belangrijke rol. Er zijn allerlei middelen verkrijgbaar, van rolstoel tot scootmobiel en van incontinentie- tot stomamaterialen. Helaas verloopt het aanvraagproces van hulpmiddelen niet altijd doeltreffend en vlot. Zeker niet als er sprake is van een complexe hulpvraag. Het trage proces levert in de praktijk nog al eens vervelende problemen op...

Nieuwe brochure met tips en advies 

Het aanvragen en toewijzen van hulpmiddelen moet sneller en correcter. Om daar een bijdrage aan te leveren, heeft Ieder(in) een brochure ontwikkeld met adviezen en tips voor iedereen die bij de aanvraag betrokken is. Dat is bijvoorbeeld de Wmo-consulent, die de aanvraag voor de gemeente beoordeelt, maar ook behandelaren en (revalidatie-)artsen, die advies geven over voorzieningen. En natuurlijk de aanvrager zelf!

Tips voor aanvragers van hulpmiddelen

Hieronder zetten we een aantal tips uit de brochure op een rijtje. De tips zijn specifiek bedoeld voor mensen met een complexe zorgvraag, die in dat kader een hulpmiddel aanvragen, maar kunnen ook  nuttig zijn voor mensen met een minder complexe zorgvraag.

  1. Overleg met de behandelaar

Welk hulpmiddel past bij mij? Wmo-consulenten kunnen daarbij helpen. Maar overleggen met een arts of behandelaar is nog beter. Zij weten uit ervaring vaak precies welke voorziening het beste past bij jouw situatie.

  1. Vraag hulpmiddelen tijdig aan

Neem zo snel mogelijk contact op met de gemeente als je het idee hebt dat je een hulpmiddel nodig hebt. Sommige voorzieningen hebben namelijk een langere levertijd of zijn niet snel geregeld. De gemeente is dan bovendien alvast op de hoogte van de aanvaag. Doe bij voorkeur een schriftelijke melding. Als het goed is, stuurt de gemeente binnen drie dagen een bevestiging terug.

  1. Bereid het gesprek goed voor

De gemeente voert, naar aanleiding van de aanvraag, een ‘keukentafelgesprek’ met jou. Daarin komen onder meer jouw situatie, mogelijke hulpmiddelen en ondersteuning aan bod. Het is fijn als er nog iemand bij het gesprek aanwezig is. Bijvoorbeeld een familielid of onafhankelijke cliëntondersteuner. En: maak vooraf een persoonlijk plan. Daarin staat beschreven wat je kan, belangrijk vindt, enzovoorts. Het plan zorgt voor zelfvertrouwen. De brochure van Ieder(in) is verder handig om het gesprek met de gemeente aan te gaan. Hoe is het hulpmiddelenbeleid bijvoorbeeld geregeld?

  1. Zoek eventueel verdere ondersteuning

Loopt het aanvraagproces toch vast? Is de aanvraag voor vergoeding van een hulpmiddel afgewezen? Of heb je een gevoel van ontevredenheid? Dan biedt het Juiste Loket mogelijk uitkomst. Dat loket valt onder het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en beantwoordt vragen van mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben, maar niet (meer) weten waar zij terecht kunnen.

  1. Praat met elkaar

De belangrijkste tip uit de brochure is echter gericht aan alle partijen: blijf met elkaar in gesprek en ga de samenwerking aan. Alleen dan komt er tijdig een passende oplossing!

Meer informatie over de brochure

De brochure van Ieder(in) heeft als titel: ‘Toegang tot hulpmiddelen voor mensen met een complexe hulpvraag’ en is tot stand gekomen in samenwerking met Spierziekten Nederland, Dwarslaesie Organisatie Nederland, NVDG en VNG. De input voor de brochure is afkomstig van gesprekken met Wmo-consulenten, revalidatieartsen, patiënten en patiëntenverenigingen. 

Brochure ’Toegang tot hulpmiddelen voor mensen met een complexe hulpvraag’.pdf

Behoefte aan meer informatie rondom het aanvragen van hulpmiddelen?
Lees dan de adviezen van Josje Hillenaar in haar blog 'Met succes een hulpmiddel aanvragen'. Zij geeft 3 tips die bij haar altijd succes hebben!

  • Laatste update op .
  • Raadplegingen: 1410

ANWB AutomaatjeANWB AutoMaatje  

 

Woont u in Almere?

Hebt u incidenteel vervoer nodig en kunt u geen beroep doen op familie, vrienden of buren? AutoMaatje

Kunt u niet met het openbaar vervoer reizen?

 

Dan kunt u misschien geholpen worden door  een  ANWB AutoMaatje vrijwilliger.

Deze vriendelijke vrijwilligers vervoeren hulpbehoevende Almeerders met een kleine beurs in hun eigen auto. Bijvoorbeeld voor een ritje naar het ziekenhuis of arts, om boodschappen te doen, of om samen een gezellige activiteit te ondernemen. Binnen of buiten Almere.

 

Kosten?

U betaalt de vrijwilliger € 0,30 pkm gerekend vanaf het huisadres van de vrijwilliger, voor zowel de heen-  als terugreis.

 

Beroep doen op een vrijwilliger?

Bel naar 036 – 534 14 04 en vraag naar Automaatje (of Burennetwerk).

De vrijwillige telefoonbemiddelaars zijn bereikbaar  van maandag t/m vrijdag: 9.30 – 12.30 uur.

Of mail naar : Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

De ANWB Automaatje vervoersvrijwilligers zijn ingeschreven bij de VMCA en zijn per 1 juni 2018 in het bezit van een geldige  VOG verklaring.

 

Let op: Des te eerder u belt of mailt des te groter is de kans dat we een passende vrijwilliger voor u kunnen vinden. Dus bel minimaal 2 werkdagen van te voren maar bij voorkeur  eerder.

 

Zelf ANWB AutoMaatje vrijwilliger worden bij de VMCA?

Bel naar 036 – 534 14 04 of mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

ANWB Automaatje is een initiatief van de ANWB en wordt in Almere gecoördineerd door de VMCA, i.s.w.m. het ouderenwerk van de Schoor.

  • Laatste update op .
  • Raadplegingen: 1451

Persoonlijk Kilometerbudget Valys verhoogd voor eind 2018 en 2019

 
 Hugo de Jonge, de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft gisteren in een brief aan de Tweede Kamer bekendgemaakt dat het Persoonlijk Kilometerbudget (PKB) van 1 januari 2019 tot en met 31 december 2019 wordt verhoogd met 100 kilometer.

Dit betekent dat het standaard PKB in die periode wordt vastgesteld op 700 kilometer en het hoog PKB op 2.350 kilometer. Als ‘verrassing’ geeft het ministerie alle Valyspashouders in de maand december 2018 nog 100 kilometer Persoonlijk Kilometerbudget extra.

  • Laatste update op .
  • Raadplegingen: 1660
 
 

 

Altijd voorbereid op pad? Nooit meer zoeken naar een toilet? Voel je thuis in iedere stad met de Ongehinderd app. Download hem gratis en vind toegankelijke restaurants, attracties en nog veel meer leuke plekjes!

Ongehinderd app


Ruim 10% van de Nederlanders hebben een lichamelijk beperking. Dit zijn blinden en slechtzienden, mensen die slecht ter been zijn, rolstoelgebruikers, doven en slechthorenden. Zij willen ook zonder drempels op pad kunnen gaan. Ongehinderd brengt samen met Gemeenten en lokale belangenorganisaties de toegankelijkheid van locaties door heel Nederland in kaart. Deze informatie wordt gepresenteerd in de landelijke Ongehinderd app, zodat inwoners en bezoekers met een beperking precies weten waar ze goed terecht kunnen. De Ongehinderd app is gratis te downloaden via de Apple App Store of Google Play Store of via app.ongehinderd.nl.De belangrijkste functies uitgelicht:

Klik hier om de App te downloaden: https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.ongehinderd.OngehinderdMobile&rdid=nl.ongehinderd.OngehinderdMobile&pli=1


- Handige zoekfuncties voor locaties
- Altijd zicht op belangrijke voorzieningen
- Toegespitst op uw eigen situatie
- Elkaar helpen door ervaringen te delen

Wat onze gebruikers zeggen:
- "Het kostte vroeger altijd zoveel moeite, ik bleef liever thuis. Nu weet ik voortaan waar ik wel of niet naar binnen kan." (gebruiker uit Eindhoven 2012)
- "Omdat ik niet voor grote verrassingen wil komen te staan, zoek ik met Ongehinderd hoe het zit met de toegankelijkheid." (gebruiker uit Den Haag in 2013)
- "Ik ken de stad op mijn duimpje. Met Ongehinderd kan ik mijn ervaring nu ook met andere mensen delen." (gebruiker uit Maastricht in 2013)

 

 

  • Laatste update op .
  • Raadplegingen: 1329
5 tips voor aanvragers van hulpmiddelen

Zo lang mogelijk zelfstandig leven, wie wil dat nou niet? Hulpmiddelen spelen daarbij vaak een belangrijke rol. Er zijn allerlei middelen verkrijgbaar, van rolstoel tot scootmobiel en van incontinentie- tot stomamaterialen. Helaas verloopt het aanvraagproces van hulpmiddelen niet altijd doeltreffend en vlot. Zeker niet als er sprake is van een complexe hulpvraag. Het trage proces levert in de praktijk nog al eens vervelende problemen op...

Nieuwe brochure met tips en advies 

Het aanvragen en toewijzen van hulpmiddelen moet sneller en correcter. Om daar een bijdrage aan te leveren, heeft Ieder(in) een brochure ontwikkeld met adviezen en tips voor iedereen die bij de aanvraag betrokken is. Dat is bijvoorbeeld de Wmo-consulent, die de aanvraag voor de gemeente beoordeelt, maar ook behandelaren en (revalidatie-)artsen, die advies geven over voorzieningen. En natuurlijk de aanvrager zelf!

Tips voor aanvragers van hulpmiddelen

Hieronder zetten we een aantal tips uit de brochure op een rijtje. De tips zijn specifiek bedoeld voor mensen met een complexe zorgvraag, die in dat kader een hulpmiddel aanvragen, maar kunnen ook  nuttig zijn voor mensen met een minder complexe zorgvraag.

1. Overleg met de behandelaar

Welk hulpmiddel past bij mij? Wmo-consulenten kunnen daarbij helpen. Maar overleggen met een arts of behandelaar is nog beter. Zij weten uit ervaring vaak precies welke voorziening het beste past bij jouw situatie.

2. Vraag hulpmiddelen tijdig aan

Neem zo snel mogelijk contact op met de gemeente als je het idee hebt dat je een hulpmiddel nodig hebt. Sommige voorzieningen hebben namelijk een langere levertijd of zijn niet snel geregeld. De gemeente is dan bovendien alvast op de hoogte van de aanvraag. Doe bij voorkeur een schriftelijke melding. Als het goed is, stuurt de gemeente binnen drie dagen een bevestiging terug.

3. Bereid het gesprek goed voor

De gemeente voert, naar aanleiding van de aanvraag, een ‘keukentafelgesprek’ met jou. Daarin komen onder meer jouw situatie, mogelijke hulpmiddelen en ondersteuning aan bod. Het is fijn als er nog iemand bij het gesprek aanwezig is. Bijvoorbeeld een familielid of onafhankelijke cliëntondersteuner. En: maak vooraf een persoonlijk plan. Daarin staat beschreven wat je kan, belangrijk vindt, enzovoorts. Het plan zorgt voor zelfvertrouwen. De brochure van Ieder(in) is verder handig om het gesprek met de gemeente aan te gaan. Hoe is het hulpmiddelenbeleid bijvoorbeeld geregeld?

4. Zoek eventueel verdere ondersteuning

Loopt het aanvraagproces toch vast? Is de aanvraag voor vergoeding van een hulpmiddel afgewezen? Of heb je een gevoel van ontevredenheid? Dan biedt het Juiste Loket mogelijk uitkomst. Dat loket valt onder het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en beantwoordt vragen van mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben, maar niet (meer) weten waar zij terecht kunnen.

5. Praat met elkaar

De belangrijkste tip uit de brochure is echter gericht aan alle partijen: blijf met elkaar in gesprek en ga de samenwerking aan. Alleen dan komt er tijdig een passende oplossing!

Meer informatie over de brochure

De brochure van Ieder(in) heeft als titel: ‘Toegang tot hulpmiddelen voor mensen met een complexe hulpvraag’ en is tot stand gekomen in samenwerking met Spierziekten Nederland, Dwarslaesie Organisatie Nederland, NVDG en VNG. De input voor de brochure is afkomstig van gesprekken met Wmo-consulenten, revalidatieartsen, patiënten en patiëntenverenigingen. 

Brochure ’Toegang tot hulpmiddelen voor mensen met een complexe hulpvraag’.pdf

Behoefte aan meer informatie rondom het aanvragen van hulpmiddelen?
Lees dan de adviezen van Josje Hillenaar in haar blog 'Met succes een hulpmiddel aanvragen'. Zij geeft 3 tips die bij haar altijd succes hebben!

  • Laatste update op .
  • Raadplegingen: 1299
Vakantie 1Boek een hotel, appartement of vakantiewoning bij Expedia en steun NAH Ontmoetingspunt gratis.Vakantie 2

Expedia

Reizen & Vakantie

Expedia Group is een van 's werelds meest toonaangevende online reisbureaus met een complete service en gelokaliseerde websites in meer dan 30 landen. Zo biedt Expedia Group toegang tot meer dan een miljoen accommodaties over de gehele wereld (van vakantiewoningen tot boetiekhotels en grote ketens), meer dan 500 luchtvaartmaatschappijen, meer dan 175 autoverhuurbedrijven, veel verschillende vervoersopties en activiteiten. Klanten kunnen tot $ 500 besparen door een vlucht en hotel samen te boeken. Door de vele opties met speciale tools te combineren, biedt Expedia.nl reizigers de helpende hand bij het vinden en creëren van hun ideale reis.

Klik op onderstaande link om naar Expedia te gaan en gratis te doneren aan NAH Ontmoetingspunt Almere:

https://www.expedia.nl/?affcid=network.cj.9216882.13852921.SK_6150&cjevent=29a05c6765fb11ee816ff7180a18ba72

 

5% hotels, 5% activiteiten, 3% autohuur, 2% pakketreizen, vliegtickets 0% commissie

Booking.com - ook voor vakantie in de buurt.

 

SponsorKliks | Gratis sponsoren!