Skip to main content

Nieuws

 
 

 

Altijd voorbereid op pad? Nooit meer zoeken naar een toilet? Voel je thuis in iedere stad met de Ongehinderd app. Download hem gratis en vind toegankelijke restaurants, attracties en nog veel meer leuke plekjes!

Ongehinderd app


Ruim 10% van de Nederlanders hebben een lichamelijk beperking. Dit zijn blinden en slechtzienden, mensen die slecht ter been zijn, rolstoelgebruikers, doven en slechthorenden. Zij willen ook zonder drempels op pad kunnen gaan. Ongehinderd brengt samen met Gemeenten en lokale belangenorganisaties de toegankelijkheid van locaties door heel Nederland in kaart. Deze informatie wordt gepresenteerd in de landelijke Ongehinderd app, zodat inwoners en bezoekers met een beperking precies weten waar ze goed terecht kunnen. De Ongehinderd app is gratis te downloaden via de Apple App Store of Google Play Store of via app.ongehinderd.nl.De belangrijkste functies uitgelicht:

Klik hier om de App te downloaden: https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.ongehinderd.OngehinderdMobile&rdid=nl.ongehinderd.OngehinderdMobile&pli=1


- Handige zoekfuncties voor locaties
- Altijd zicht op belangrijke voorzieningen
- Toegespitst op uw eigen situatie
- Elkaar helpen door ervaringen te delen

Wat onze gebruikers zeggen:
- "Het kostte vroeger altijd zoveel moeite, ik bleef liever thuis. Nu weet ik voortaan waar ik wel of niet naar binnen kan." (gebruiker uit Eindhoven 2012)
- "Omdat ik niet voor grote verrassingen wil komen te staan, zoek ik met Ongehinderd hoe het zit met de toegankelijkheid." (gebruiker uit Den Haag in 2013)
- "Ik ken de stad op mijn duimpje. Met Ongehinderd kan ik mijn ervaring nu ook met andere mensen delen." (gebruiker uit Maastricht in 2013)

 

 

  • Laatste update op .
  • Raadplegingen: 1041
5 tips voor aanvragers van hulpmiddelen

Zo lang mogelijk zelfstandig leven, wie wil dat nou niet? Hulpmiddelen spelen daarbij vaak een belangrijke rol. Er zijn allerlei middelen verkrijgbaar, van rolstoel tot scootmobiel en van incontinentie- tot stomamaterialen. Helaas verloopt het aanvraagproces van hulpmiddelen niet altijd doeltreffend en vlot. Zeker niet als er sprake is van een complexe hulpvraag. Het trage proces levert in de praktijk nog al eens vervelende problemen op...

Nieuwe brochure met tips en advies 

Het aanvragen en toewijzen van hulpmiddelen moet sneller en correcter. Om daar een bijdrage aan te leveren, heeft Ieder(in) een brochure ontwikkeld met adviezen en tips voor iedereen die bij de aanvraag betrokken is. Dat is bijvoorbeeld de Wmo-consulent, die de aanvraag voor de gemeente beoordeelt, maar ook behandelaren en (revalidatie-)artsen, die advies geven over voorzieningen. En natuurlijk de aanvrager zelf!

Tips voor aanvragers van hulpmiddelen

Hieronder zetten we een aantal tips uit de brochure op een rijtje. De tips zijn specifiek bedoeld voor mensen met een complexe zorgvraag, die in dat kader een hulpmiddel aanvragen, maar kunnen ook  nuttig zijn voor mensen met een minder complexe zorgvraag.

1. Overleg met de behandelaar

Welk hulpmiddel past bij mij? Wmo-consulenten kunnen daarbij helpen. Maar overleggen met een arts of behandelaar is nog beter. Zij weten uit ervaring vaak precies welke voorziening het beste past bij jouw situatie.

2. Vraag hulpmiddelen tijdig aan

Neem zo snel mogelijk contact op met de gemeente als je het idee hebt dat je een hulpmiddel nodig hebt. Sommige voorzieningen hebben namelijk een langere levertijd of zijn niet snel geregeld. De gemeente is dan bovendien alvast op de hoogte van de aanvraag. Doe bij voorkeur een schriftelijke melding. Als het goed is, stuurt de gemeente binnen drie dagen een bevestiging terug.

3. Bereid het gesprek goed voor

De gemeente voert, naar aanleiding van de aanvraag, een ‘keukentafelgesprek’ met jou. Daarin komen onder meer jouw situatie, mogelijke hulpmiddelen en ondersteuning aan bod. Het is fijn als er nog iemand bij het gesprek aanwezig is. Bijvoorbeeld een familielid of onafhankelijke cliëntondersteuner. En: maak vooraf een persoonlijk plan. Daarin staat beschreven wat je kan, belangrijk vindt, enzovoorts. Het plan zorgt voor zelfvertrouwen. De brochure van Ieder(in) is verder handig om het gesprek met de gemeente aan te gaan. Hoe is het hulpmiddelenbeleid bijvoorbeeld geregeld?

4. Zoek eventueel verdere ondersteuning

Loopt het aanvraagproces toch vast? Is de aanvraag voor vergoeding van een hulpmiddel afgewezen? Of heb je een gevoel van ontevredenheid? Dan biedt het Juiste Loket mogelijk uitkomst. Dat loket valt onder het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en beantwoordt vragen van mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben, maar niet (meer) weten waar zij terecht kunnen.

5. Praat met elkaar

De belangrijkste tip uit de brochure is echter gericht aan alle partijen: blijf met elkaar in gesprek en ga de samenwerking aan. Alleen dan komt er tijdig een passende oplossing!

Meer informatie over de brochure

De brochure van Ieder(in) heeft als titel: ‘Toegang tot hulpmiddelen voor mensen met een complexe hulpvraag’ en is tot stand gekomen in samenwerking met Spierziekten Nederland, Dwarslaesie Organisatie Nederland, NVDG en VNG. De input voor de brochure is afkomstig van gesprekken met Wmo-consulenten, revalidatieartsen, patiënten en patiëntenverenigingen. 

Brochure ’Toegang tot hulpmiddelen voor mensen met een complexe hulpvraag’.pdf

Behoefte aan meer informatie rondom het aanvragen van hulpmiddelen?
Lees dan de adviezen van Josje Hillenaar in haar blog 'Met succes een hulpmiddel aanvragen'. Zij geeft 3 tips die bij haar altijd succes hebben!

  • Laatste update op .
  • Raadplegingen: 1060

Rolstoelauto huren: betaalbaar vervoer op maat

Op familiebezoek, naar een feestje of winkelen. Met elkaar genieten is het aller belangrijkst. Maar hoe kom je daar als je gebruik maakt van een rolstoel of een scootmobiel? Het is erg fijn als je niet afhankelijk bent en zelf kunt gaan waar en wanneer je dat wilt. Met de Zonnebloemauto maken wij het mogelijk. De Zonnebloem biedt rolstoelvervoer voor een betaalbare prijs. Want iedereen moet in alle vrijheid op pad kunnen gaan, ook als je gebruik maakt van een rolstoel. Dat is waar wij met elkaar voor gaan!

De Zonnebloemauto bij jou in de buurt

De Zonnebloem is in 2014 begonnen met het verhuren van rolstoelauto's. In deze aangepaste huurauto is plaats voor een scootmobiel of een persoon in een rolstoel. Daarnaast is er (afhankelijk van de grootte van de rolstoel/scootmobiel) nog plaats voor 3 of 4 andere personen. Zo kun je dus gezellig met elkaar op pad. Verspreid over Nederland zijn er verhuurlocaties te vinden. Het doel is om de komende jaren flink uit te breiden. Kijk via het kaartje welke verhuurlocatie het dichtst bij jou in de buurt is en welk type auto daar wordt verhuurd.

Huren

De comfortabele rolstoelauto's zijn exclusief te huur voor mensen die gebruik maken van een rolstoel of scootmobiel. De bediening van de zonnebloemauto is niet aangepast. De bestuurder moet in het bezit zijn van een geldig rijbewijs B.

Een Zonnebloemauto kost € 40,- per dag. Hierbij zijn de eerste 100 kilometer inbegrepen. Wil je meer rijden dan kost elke extra kilometer € 0,20. De brandstofkosten zijn exclusief. Je krijgt de auto volgetankt mee en levert de auto weer volgetankt in.

Huur de Zonnebloemauto

Chauffeur nodig?

Wil je de Zonnebloemauto huren, maar ben je op zoek naar iemand die hem kan rijden? Het is mogelijk om er via de Zonnebloem een vrijwillige chauffeur bij te vragen. Als je de auto reserveert kun je in het reserveringsformulier of telefonisch (088 - 00 16 717) aangeven dat je een vrijwillige chauffeur nodig hebt.

Meer informatie over het aanvragen van een vrijwillige chauffeur

Instructie

Nadat je de Zonnebloemauto gereserveerd hebt, krijg je op de huurdag een instructie. Wil je nu al bekijken wat de mogelijkheden van de aangepaste huurauto zijn, bekijk dan alvast de instructievideo's.

De Zonnebloem verhuurt drie type rolstoelauto's. Bekijk via de verhuurlocatiepagina welke auto er bij jou in de buurt te huur is. Bekijk de pagina van jouw dichtstbijzijnde verhuurlocatie. Op die pagina vind je ook de juiste instructievideo van de auto waarmee je op pad gaat.

  • Laatste update op .
  • Raadplegingen: 1141

Vliegen met een lichamelijke beperking

Handige websites

  • Laatste update op .
  • Raadplegingen: 954

Hoge nood AppEen openbaar invalidentoilet is dankzij HogeNood snel gevonden.

HogeNood is dé applicatie voor op uw mobiele telefoon waarmee u het dichtstbijzijnde openbare toilet of semi-openbare toilet kunt vinden. Stelt u zich eens voor dat u winkelt, fietst of met de auto rijdt in een vreemde omgeving en u moet plotseling naar het toilet. Waar kunt u dan naar toe voor het dichtstbijzijnde en schone toilet?

De HogeNood app is de betrouwbaarste toilet applicatie in Nederland. Met bijna 5.500 gecontroleerde locaties kunt u volledig op de app vertrouwen. Het is dan ook geen toeval dat de app meerdere malen in de prijzen is gevallen in zowel binnen- als buitenland.

Uw toiletkeuze kunt u bepalen aan de hand van voorgaande beoordelingen, afstand en faciliteiten. Bij ons is zelfs bekend of er een prullenbak op het toilet is en of het toegankelijk is met een eurosleutel. Laat u na uw toiletbezoek ook een beoordeling achter voor de volgende bezoeker?

HogeNood is gratis te downloaden voor iPhone, Android en Windows smartphones via de gebruikelijke app stores.

Weet u een toilet die er nog niet in staat? dan kunt u deze via de app bij ons aanmelden!

Klik hier om de App te downloaden.

  • Laatste update op .
  • Raadplegingen: 951

Vakantie 2Vakantie 1Groupon reizen, vakantie, eten, drinken en diversen bekijk en bestel via onderstaande link en steun daarmee gratis NAH Ontmoetingspunt.

https://www.sponsorkliks.com/products/shops.php?club=6150&category=&shopsearch=groupon