Skip to main content

Nieuws

Ik heb een hulpmiddel nodig, wordt dit vergoed?


Vergoedingen hulpmiddelen

Je hebt tijdelijk of voor langere tijd een hulpmiddel nodig. Hoe weet je of dat hulpmiddel wordt vergoed of dat je het zelf betaalt? Bij wie moet je zijn om een vergoeding aan te vragen? En is het wel altijd verstandig om een vergoeding aan te vragen of kan je het beter helemaal zelf regelen? 

Er is het laatste jaar veel veranderd rondom de vergoedingen van hulpmiddelen. Steeds meer hulpmiddelen betaal je zelf. Veel kleine hulpmiddelen die jou het huishouden makkelijker maken, worden bijvoorbeeld niet vergoed. Ook eenvoudige loophulpmiddelen zoals krukken en een rollator betaal je vaak grotendeels of helemaal zelf.

Andere hulpmiddelen die jij nodig hebt om te revalideren of om zelfstandig te kunnen wonen, worden vaak wel vergoed. Dat betekent niet dat we je adviseren altijd je hulpmiddel aan te vragen. Het voordeel van zelf aanschaffen en betalen is dat je zelf kunt kiezen en je hoeft niet te wachten op een goedkeuring van instanties. Natuurlijk is het wel fijn zijn als een hulpmiddel wordt vergoed, daarom hieronder een overzicht van de vergoedingsmogelijkheden.

Lees verder op Scouters.nl

  • Laatste update op .
  • Raadplegingen: 941

Samen beter in beweging

Scouters biedt toegankelijke informatie, onafhankelijk advies en innovatieve hulpmiddelen voor en door mensen die beter willen bewegen, hun mantelzorgers en professionals. Op de Scouters website, het forum en de social media worden oplossingen, hulpmiddelen en ervaringen gedeeld.

Onafhankelijk en maatschappelijk verantwoord

Wat is het effect op en belang van mens, milieu en economie? Bij iedere beslissing die wij maken, stellen we onszelf deze vraag. Scouters werkt volgens de uitgangspunten van het maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Want Scouters is er om alle mensen met bewegingsbeperkingen zo goed mogelijk te informeren en adviseren. Onze onafhankelijkheid is daarbij cruciaal en bovendien uniek. Redacteuren van Scouters hebben geen belang bij de verkoop van de producten en diensten waarover redactionele content wordt gepubliceerd.

Financiering en samenwerkingspartners

Scouters is ontwikkeld met steun van het fonds NutsOhra, VSBfonds en Fonds Sluyterman van Loo en in samenwerking met gebruikers en belangen- en patiëntenverenigingen, zoals de BOSK, Ieder(in), Mezzo, ANBO, het Nationaal Ouderenfonds, de Roos Prommenschenkel Foundation, Sprekende Mantelzorgers en de Zonnebloem. Bekijk ook alle Vrienden van Scouters.

Naar de website van Scouters.

  • Laatste update op .
  • Raadplegingen: 875

Gelezen op: https://www.scouters.nl/

Met het vliegtuig op vakantie? Hoe doe je dat met een handicap?

Je gaat op reis met het vliegtuig. Lekker op vakantie, bij familie op bezoek of op pad voor werk. Hoe reis je met het vliegtuig als je een blessure of handicap hebt? En mag je hulpmiddel altijd mee? Bekijk hoe het precies zit en ga goed voorbereid op reis.

Laatste update: 16-02-2017

*Kan ik hulp krijgen aan boord?

*Mag mijn hulpmiddel mee in het vliegtuig in?

*Mag mijn hulpmiddel mee in mijn handbagage of koffer?

*Mijn hulpmiddel past niet in mijn handbagage of koffer

*Mijn krukken of wandelstok mee in het vliegtuig

*Mijn rollator mee in het vliegtuig

*Mijn (elektrische) rolstoel of scootmobiel mee in het vliegtuig

*Mijn (aankoppel)handbike mee in het vliegtuig

*Mijn (elektrische) fiets mee in het vliegtuig

Op het vliegveld: en dan?

Je kan op verschillende manieren op het vliegveld komen, bijvoorbeeld met het openbaar vervoer, de auto, of iemand die je vervoert. Op het vliegveld aangekomen, kan je assistentie aanvragen als je dat wil. Dat betekent dat iemand jou helpt bij het inchecken, het lopen of rollen naar het vliegtuig en het instappen in het vliegtuig. Dat kan bij bijna alle middelgrote tot grote luchtvaartmaatschappijen.

Op de website van Schiphol vind je waarvoor je allemaal assistentie kan aanvragen op Schiphol. Assistentie aanvragen doe je:

bij je luchtvaartmaatschappij, reisorganisatie of touroperator

het liefst zo snel mogelijk uiterlijk 48 uur van tevoren

Voor het boeken is het handig als je contact hebt met de luchtvaartmaatschappij om te controleren of deze ook daadwerkelijk assistentie biedt. Vaak kan je informatie hierover ook vinden op de website van de luchtvaartmaatschappij,zoals bij Transavia, KLM, TUI, Corendon, Wizz Air, RyanAir, Easyjet en Emirates.

Op Schiphol en Brussels Airport wordt de hulp op het vliegveld geboden door Axxicom Airport Caddy. Op Rotterdam Airport is dit Aviapartner. Ook Eindhoven Airport heeft speciale medewerkers in dienst die jou kunnen helpen als je dat wil. Zij begeleiden je van en naar vliegtuigen van alle luchtvaartmaatschappijen.

Verder lezen op: https://www.scouters.nl/ik-wil-beter/vervoer/met-het-vliegtuig/

  • Laatste update op .
  • Raadplegingen: 840

INFORMATIEKAART MOBILITEITSLAB (DEELTAXI)

 

Mobiliteitspas 

Komt u in aanmerking voor de deeltaxi? Dan ontvangt u een mobiliteitspas met een uniek pasnummer. Zorg dat u de pas bij u heeft wanneer u gebruikmaakt van de deeltaxi of andere vormen van vervoer via Taxi Salders. 

 

Welke ritten kunt u maken? 

Wel:    Bezoek aan sociale contacten                 Niet1:   Naar dialyse  
           Boodschappen doen                                           Naar dagbesteding                        
           Naar ziekenhuis voor controle of visite                  Naar chemo- of radiotherapie  
           Naar fysiotherapie (zonder rolstoel)                      Naar fysiotherapie (met rolstoel)  
           Naar vrijwilligerswerk                                          Naar werk


Indien uw zorgaanbieder een contract heeft afgesloten met Salders voor dagbestedingsvervoer kan het uiteraard wel zo zijn dat fa. Salders u vervoert naar de dagbesteding, doch dat behoort dan niet tot de zogenaamde deeltaxi.  
Bij misbruik kan Taxi Salders de kosten voor de rit aan u doorberekenen. 

Vervoersgebied  

Uw reis begint of eindigt in Almere. De gereserveerde rit geldt voor maximaal vijf OV-zones.
Zie: http://openov.nl/zones/ 
Verder reizen is mogelijk. Hiervoor betaalt u € 12,50 per extra zone.  

 
Rit reserveren per telefoon of e-mail  

Voor het reserveren van een rit belt u met telefoonnummer (036) 760 88 00. De telefonist(e) vraagt om de laatste vier cijfers van uw pasnummer of om uw geboortedatum. U kunt uw ritten ook via e-mail regelen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

 

Op tijd reserveren  

Reserveer uw rit met de deeltaxi het liefst minimaal 24 uur van tevoren. Voor standaard ritten geldt dat u deze uiterlijk tot één uur van tevoren kunt boeken.

 

Ophalen en omrijden 

De chauffeur van de rit kan maximaal vijftien minuten eerder of later komen dan de tijd die met u is afgesproken. Mogelijk rijdt de chauffeur tijdens de rit om, zodat hij of zij andere passagiers kan ophalen of afzetten. Reken dus op minimaal zestig minuten reistijd. Wilt u bijvoorbeeld om 13.00 uur ergens zijn? Reserveer de deeltaxi dan om 12.00 uur. 

 

Kosten 

U betaalt altijd een opstaptarief en een bedrag per kilometer. De kosten zijn gelijk aan het reguliere tarief voor het openbaar vervoer.  De eigen ritbijdrage kan hoger uitvallen dan de kosten met de stadsbus aangezien het aantal km’s hoger kan zijn. De actuele tarieven vindt u op www.salders.nl/tarieven 

Mogelijk kunnen mensen in uw eigen omgeving u helpen met vervoer naar deze bestemmingen. Lukt dit niet? Neem dan contact op met het wijkteam bij u in de buurt voor een andere oplossing. Kijk op www.wijkteamsalmere.nl voor de contactmogelijkheden of bel naar telefoonnummer 14 036.

U kunt betalen via automatische incasso, via een factuur of contant. 
Hieronder ziet u welke administratiekosten u betaalt en hoe u uw rittenoverzicht krijgt.

Betaalwijze     Administratiekosten    Rittenoverzicht 
Incasso           € 0,00              Per e-mail 
Factuur           € 2,50              Per post 
Contant           € 0,00 (Geen  voorkeur vanwege de  veiligheid van de chauffeur) 

 

Bagage en hulpmiddelen 

Het is toegestaan om één stuk handbagage per persoon mee te nemen. Buiten de handbagage is er in het taxibusje ook ruimte voor één hulpmiddel (bijvoorbeeld een rollator, rolstoel of scootmobiel). 

 

Begeleiding 

Medische begeleider: heeft u tijdens de rit hulp nodig die de chauffeur niet kan bieden? Dan kunt u een begeleider meenemen. Hij of zij reist gratis mee met een OV-begeleiderskaart. Deze is aan te vragen via www.ov-begeleiderskaart.nl 
Sociale begeleiders: ook zonder medische noodzaak mag u één begeleider meenemen. Hij of zij betaalt dezelfde eigen bijdrage voor de rit als u.

 

Dieren 

Herkenbare hulphonden kunnen gratis met u meereizen. Andere dieren kunnen mee in een afgesloten tas of kooi op schoot. Bij het reserveren van de rit kunt u aangeven dat u een huisdier wilt meenemen. 

 

Wijzigingen 

Verandert er iets in uw gegevens? Bijvoorbeeld omdat u gaat verhuizen of omdat u een nieuw telefoonnummer heeft? Dit kunt u doorgeven aan Taxi Salders via (036) 760 88 00 of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

 

Verlies mobiliteitspas  

Bent u uw mobiliteitspas verloren of is deze gestolen? Dan kunt u bij Taxi Salders een nieuwe pas aanvragen. Hiervoor betaalt u € 15,00 (inclusief verzendkosten).  

 
Vrijwilligersvervoer 

Stichting Salders Doet beschikt over ervaren krachten speciaal opgeleid voor uw vervoer met meer tijd en aandacht. Indien beschikbaar en gewenst kunnen zij met u mee om bijv. een recept op te halen, u uit de jas helpen bij terugkomst in huis of overdracht aan de gastheer of gastdame van het ziekenhuis. De inzet is afhankelijk van beschikbaarheid. 


Klachten 

Bent u niet tevreden? Dan kunt u een klacht indienen. Dit kan op verschillende manieren: 
Telefonisch via (036) 760.88.01
Per e-mail via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 
Per post via Taxi Salders, Antwoordnummer 6164, 1320 WB Almere (postzegel niet nodig).  

 
Voor uw klacht via e-mail of post kunt u gebruikmaken van het klachtenformulier op www.salders.nl/klachten 
Een onafhankelijke medewerker behandelt uw klacht. U krijgt binnen vier werkdagen na ontvangst een afhandelingsbrief

  • Laatste update op .
  • Raadplegingen: 1262

Vakantie 2Vakantie 1Groupon reizen, vakantie, eten, drinken en diversen bekijk en bestel via onderstaande link en steun daarmee gratis NAH Ontmoetingspunt.

https://www.sponsorkliks.com/products/shops.php?club=6150&category=&shopsearch=groupon