Skip to main content

NAH Ontmoetingspunt Almere

WMO een nieuwe manier van werken

Een nieuwe manier van werken in de Wmo

 

Het doel van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is dat iedereen mee kan doen in de samenleving, ongeacht leeftijd, ziekte of aandoening. Met de nieuwe Wmo blijft dat doel onveranderd. Maar anders dan voorheen gaat het vooral om wat iemand nog wél kan. Als mensen een beperking hebben in hun leven, vragen we nu: wat kunt u nog zelf, of met hulp van uw familie, vrienden of buren? Ook volgt de vraag wat u nog van de gemeente nodig heeft. De komende jaren gaan ook andere organisatie—onderdelen van de gemeente op deze manier werken.

We geven ondersteuning op een manier die mensen helpt zelfde touwtjes over hun leven in handen te houden. Wij bieden daarbij voldoende mogelijkheden voor wie ondersteuning van de gemeente of van andere organisaties nodig heeft. De overheid stimuleert en ondersteunt, maar we nemen het niet zomaar van u over.

 

De klant centraal

Voorheen ging het erom welke voorzieningen de gemeente kon verstrekken. Met het gevolg dat mensen soms een scootmobiel of aangepast vervoer kregen waar ze nauwelijks gebruik van maakten.

Bij de gemeente gaat dat tegenwoordig minder gemakkelijk. De voorziening (een rolstoel, aangepast vervoer of een woningaanpassing) staat niet meer centraal, maar u als klant zelf.

Op een vraag aan de gemeente volgt in veel gevallen een goed gesprek. Dit noemen we een

keukentafelgesprek. Het gesprek kan plaatsvinden bij u thuis, aan de telefoon of op kantoor bij de gemeente. Tijdens het gesprek bekijkt een medewerker samen met u de vraag van alle kanten, vóórdat het antwoord in een voorziening zoals een rolstoel of huishoudelijke hulp wordt gezocht.

We kijken welke oplossing het beste past bij uw vraag en uw leefsituatie. Mogelijk leidt dit tot andere oplossingen dan waarnaar u in eerste instantie vroeg.

 

Het verschil maken

Er is veel mogelijk buiten de Wmo. Ondersteuning waar u geen verwijzing van de gemeente voor nodig heeft, maar die wel het verschil kan maken. Bovendien is er vaak veel op te vangen door een beroep te doen op familie, buren en vrijwilligers. Dan is professionele ondersteuning niet nodig.

Mensen zijn lang niet op de hoogte wat er allemaal mogelijk is. Bijvoorbeeld maatjesprojecten en activiteiten in de wijk. Wilt u op een makkelijke manier zien wat er allemaal is in Almere en wat past bij uw situatie? Vul dan eens de EigenKrachtWijzer in. De EigenKrachtWijzer bestaat uit een serie vragenlijsten.

Ga naar www.eigenkrachtwijzeralmere.nl om te starten.

Daarna klikt u de onderwerpen aan waar u mee aan de slag wilt. Bijvoorbeeld:

• beter zicht krijgen op uw financiële situatie;

• gezond zijn, worden en blijven;

• uzelf ontwikkelen door werk en andere activiteiten;

• meer contact met anderen;

• uzelf veilig voelen thuis, buiten en in het verkeer.

U beantwoordt de vragen die volgen. Soms moet u een toelichting typen, maar meestal kunt u het antwoord aanklikken. Aan het einde van een vragenlijst krijgt u een overzicht van uw

antwoorden en een lijstje van ideeën die u verder kunnen helpen.

 

Hulp bij het invullen van de EigenKrachtWijzer

U kunt de EigenKrachtWijzer eenvoudig zelf invullen. Soms is het echter handig als er iemand meekijkt en meedenkt. Of misschien kunt u niet zo goed overweg met de computer. Dan is het fijn als er iemand in de buurt is die u helpt. Bijvoorbeeld een vriend of familielid.

Er zijn er ook organisaties die kunnen helpen bij het invullen van de EigenKrachtWijzer. Dat zijn De Schoor, de Vrijwilligers- en Mantelzorgcentrale Almere (VMCA), MEE IJsseloevers en het Stedelijk Overlegorgaan Gehandicapten Almere (SOGA).

Op www.eigenkrachtwijzeralmere.nl kunt u een formulier invullen om een afspraak te maken. Wilt u liever bellen? Neem dan op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 036.

 

Eigen leven inrichten

De werkwijze van de gemeente gaat vooral uit van het feit dat de meeste mensen zich prima kunnen redden, al dan niet samen met mensen uit uw omgeving. Dat betekent natuurlijk niet dat wij geen oog hebben voor als dat niet lukt. Wij weten dat iedereen niets liever wil dan zijn eigen leven inrichten op de manier die het beste past. En als dat niet lukt, kan de gemeente ondersteuning bieden. Met de manier waarop wij dat doen, vertrouwen wij erop dat we samen komen tot de best mogelijke oplossing.

Gemeente Almere, Servicepunt Z l www.almere.nl/servicepuntz l telefoon: 14 036

  • Aangemaakt op .
  • Laatste update op .
  • Hits: 2122

sponsorkliks logo

Wij doen ook mee aan Sponsorkliks, voor iedere aankoop die je via onderstaande link doet krijgen wij geld.

Alles voor dezelfde prijs gewoon in de bekende online winkels, sponsoren via onderstaande links is gratis.

NAH Ontmoetingspunt ontvangt geld als er online wordt gekocht bij ruim honderd winkels, waaronder bekende als Bol.com, Wehkamp, Zalando en Booking.com en ook als je eten laat bezorgen via Thuisbezorgd.nl of een restaurant reserveert via Dinnersite.nl ontvangt NAH Ontmoetingspunt daar geld voor.

Ga de volgende keer dat je iets online wil kopen eerst naar: https://www.sponsorkliks.com/products/shops.php?club=6150

Klik hier voor meer info over Sponsorkliks.

Like what you see?

Hit the buttons below to follow us, you won't regret it...