Skip to main content

Voorlichting

Post stroke pain/ centraal pijnsyndroom

Post stroke pain/ centraal pijnsyndroom

Wat is het centraal pijnsyndroom als gevolg van een beroerte?

Pijn na een beroerte noemen we ook centrale pijn. Dit betekent dat de pijn ontstaan is als direct gevolg van schade aan de hersenen. Centrale pijn kan invloed hebben op de kwaliteit van leven. Ook kan het revalidatie in de weg staan en/of lijden tot depressie, angst, slaapstoornissen, medicatie afhankelijkheid en problemen met sociale contacten. Centrale pijnklachten zijn veelal chronisch, ze gaan niet vanzelf over. Naast centrale pijn kunnen mensen na een beroerte ook pijn hebben als gevolg van lokale problemen (zoals schouderpijn, spasticiteit, blijvende hoofdpijn en spier- of gewrichtspijnen).

Symptomen

Patiënten met een centraal pijnsyndroom na een beroerte hebben constante of wisselend aanwezige zenuwpijn in een deel van het lichaam. Het gaat gepaard met afwijkingen in de gevoelswaarneming in het pijnlijke deel van het lichaam zoals: vriezend gevoel, branderigheid, doof gevoel, prikkelingen en tintelingen. Naast spontane pijn kunnen prikkels die normaal geen pijn doen, zoals temperatuur (kou), aanraking en druk, als zeer pijnlijk wordt ervaren. Dit wordt allodynie genoemd. Het gebied van de pijn wordt bepaald door het gebied in de hersenen wat aangedaan is. De pijnklachten doen zich meestal voor aan de andere zijde van het lichaam dan waar de beroerte in de hersenen plaats heeft gevonden. Klachten kunnen enkel in een klein gebied (bijvoorbeeld de hand) of in een groot gebied (een gehele lichaamshelft) plaatsvinden.

 Gelezen op: http://www.pijn.nl/locatie-van-pijnsymptomen/algemene-pijnsyndromen/post-stroke-pain.html

https://excellentklinieken.nl/pijnklachten/pijn-na-een-beroerte/

  • Aangemaakt op .
  • Laatste update op .
  • Raadplegingen: 1823

Breinlijn, voor al uw vragen over Hersenletsel (2)

 Breinlijn

Wat is Breinlijn?

Mensen met hersenletsel, hun naasten en professionals kunnen bij Breinlijn terecht voor vragen en casuïstiek over hersenletsel. De vraagsteller wordt op basis van zijn of haar postcode automatisch doorverwezen naar de betreffende regio, zodat maatwerk kan worden geleverd. De Breinlijn is laagdrempelig en eenvoudig vindbaar, zodat beter wordt doorverwezen naar passende zorg en ondersteuning in de regio.

Waarom Breinlijn?

Wie vragen heeft over (de gevolgen van) hersenletsel kon tot nu toe terecht bij een van de 17 regionale hersenletselteams in Nederland met elk hun eigen telefoonnummer, website en contactformulier. Met de lancering van Breinlijn vanaf 12 mei 2020, de Dag van de Beroerte, wordt  één landelijke toegangspoort gecreëerd voor vragen over hersenletsel, die alle regionale telefoonnummers, websites en contactformulieren vervangen. Dit geldt voor vijf regios: Utrecht-Gooi&Vecht, Zeeland, Limburg, Amsterdam&Zaan en West-Brabant. Het initiatief Breinlijn is een regionaal best-practice die eind 2018 ontwikkeld is door het hersenletselteam in West-Brabant. Breinlijn is een regionaal best-practice die eind 2018 op initiatief van Revant revalidatie in samenwerking met de regionale partners van het hersenletselteam in West-Brabant is ontwikkeld. Door succesvolle resultaten in West-Brabant wordt Breinlijn momenteel landelijk uitgerold met als doel om in 2021 een landelijke dekking te hebben. Op dat moment zullen alle hersenletselteams zijn aangesloten.

 

Naar de website van Breinlijn. https://www.breinlijn.nl/

  • Aangemaakt op .
  • Laatste update op .
  • Raadplegingen: 1769

Infolijn van de Hersenstichting.

HersenstichtingInfolijn van de Hersenstichting.

Patiënten, hun familie en overige geïnteresseerden kunnen hun vragen over de hersenen en hersenaandoeningen stellen aan de Infolijn van de Hersenstichting.

De Infolijn is iedere werkdag bereikbaar van 9.30 tot 12.00 uur, via 070-209 22 22. Buiten deze tijden kunt u uw vraag stellen via het contactformulier of door een mail te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Wij streven ernaar uw vraag binnen twee weken te beantwoorden.

Waarvoor kunt u wel/niet terecht bij de Infolijn?

U kunt bij ons terecht voor algemene vragen over allerlei hersenaandoeningen, zoals over symptomen, behandeling, lotgenotencontact, etc. Wij hebben echter geen artsen en/of behandelaars in dienst en kunnen u dus ook geen persoonlijk medisch advies geven of een diagnose stellen. Hiervoor verwijzen wij u naar uw huisarts en/of behandelend specialist.

Mochten wij zelf geen antwoord hebben op uw vraag, dan zullen wij zo nodig ons netwerk van deskundigen inschakelen. In dit laatste geval kan de beantwoording van uw vraag langer op zich laten wachten. Wij zullen u hier dan over berichten.

Acute situaties

Bij acute, levensbedreigende situaties moet u altijd direct 112 bellen.

 

Geestelijke nood

Zit u in geestelijke nood of heeft u of iemand in uw omgeving suïcidale gedachten, bel dan 0900-0113 of kijk op de website www.113online.nl. Hier zijn 24 uur per dag getrainde vrijwilligers bereikbaar die een luisterend oor kunnen bieden en u informatie kunnen geven over persoonlijke hulp.

Informatie over hersenaandoeningen

Op onze website kunt u veel informatie vinden over de hersenen en hersenaandoeningen. Op de pagina over een hersenaandoening wordt, waar mogelijk, verwezen naar relevant voorlichtingsmateriaal, patiëntenverenigingen of andere websites met informatie over de betreffende aandoening. Staat de informatie die u zoekt niet op deze pagina? Legt u dan uw vraag voor aan de Infolijn.

Webwinkel

In de webwinkel van de Hersenstichting zijn verschillende folders en brochures over hersenen en hersenaandoeningen te bestellen of gratis te downloaden. In het bijzonder de vijf zorgwijzers geven veel praktische tips over het omgaan met de gevolgen van hersenaandoeningen: gedragsveranderingen, vermoeidheid, geheugen, partners of hersenaandoeningen en seksualiteit.

Second opinion

Bent u niet tevreden over uw behandeling of wilt u dat een andere, onafhankelijke behandelaar met een frisse blik naar uw situatie kijkt, denk dan eens over de mogelijkheid van een second opinion. U heeft hier wel een verwijsbrief voor nodig. Voor informatie over second opinion: www.npcf.nl. Onderaan die pagina kunt u een uitgebreide brochure downloaden.

Lotgenotencontact

Voor het uitwisselen van ervaringen en praktische tips kunt u terecht bij een van de verschillende patiëntenverenigingen. Op deze pagina vindt u een overzicht van patiëntenverenigingen in Nederland op het gebied van hersenletsel en hersenaandoeningen. Ze organiseren vaak bijeenkomsten voor lotgenotencontact, maar u kunt er ook praktische vragen stellen.

Hersenletselteams

Mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH), familieleden en hulpverleners kunnen hun individuele vragen voorleggen aan een regionaal advies- en informatiepunt (coördinatiepunt NAH of hersenletselteam).

Het regionaal advies- en informatiepunt werkt nauw samen met zorgorganisaties in de regio en kan u daardoor goed adviseren over de mogelijkheden die er zijn.

U kunt er tevens terecht voor een individueel advies over diagnose, behandeling, wonen, begeleiding, en andere vormen van hulpverlening. Het advies wordt uitgebracht door een hersenletselteam, waarin meerdere disciplines zitting hebben - onder andere revalidatieartsen, neuropsychologen, psychiaters en maatschappelijk werkers.
Het aanvragen van een advies gebeurt telefonisch of per e-mail; er zijn geen kosten aan verbonden. 

Ga naar www.hersenletselteams.nl voor het meest recente overzicht van adressen en telefoonnummers.

Veelgestelde vragen

Kijk ook eens bij de veelgestelde vragen aan de Hersenstichting.

Gerelateerde links

Op deze pagina vindt u een overzicht van relevante en interessante websites en organisaties voor mensen met een hersenaandoening en hun omgeving.

  • Aangemaakt op .
  • Laatste update op .
  • Raadplegingen: 1140

sponsorkliks logo

Wij doen ook mee aan Sponsorkliks, voor iedere aankoop die je via onderstaande link doet krijgen wij geld.

Alles voor dezelfde prijs gewoon in de bekende online winkels, sponsoren via onderstaande links is gratis.

NAH Ontmoetingspunt ontvangt geld als er online wordt gekocht bij ruim honderd winkels, waaronder bekende als Bol.com, Wehkamp, Zalando en Booking.com en ook als je eten laat bezorgen via Thuisbezorgd.nl of een restaurant reserveert via Dinnersite.nl ontvangt NAH Ontmoetingspunt daar geld voor.

Ga de volgende keer dat je iets online wil kopen eerst naar: https://www.sponsorkliks.com/products/shops.php?club=6150

Klik hier voor meer info over Sponsorkliks.