nah_logo3.png
Nah ontmoetingspunt Almere
Je verlegt je eigen grenzen als je meer aandacht geeft aan je dromen dan aan iedere beperking die op je pad komt.

Verlaag zelf je cholesterol

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Verlaag zelf je cholesterol

Verlaag_zelf_je_cholesterolCholesterolverlagende voeding

Is je 'slechte' cholesterol te hoog omdat je te veel vet eet? Of heb je er gewoon aanleg voor? Het kan allebei en in beide gevallen zijn er voedingsmiddelen die je cholesterolgehalte aanzienlijk kunnen verlagen.

Cholesterol is belangrijk voor je lichaam, het zorgt voor stevigheid van je cellen. Je lever maakt een belangrijk deel van het cholesterol in je lichaam zelf aan. Je lever produceert wel één gram per dag. Je cholesterolgehalte is dan ook voor een groot deel erfelijk bepaald. Een te hoog cholesterol begint dan als kind al.

 

Voeding en cholesterol

Maar je voeding draagt ook nog eens een steentje bij en kan tussen de 0,2 en 0,5 gram extra cholesterol per dag leveren. Gemiddeld komt ongeveer een kwart van al je cholesterol uit je voeding.

Van een te hoog cholesterol heb je op zich geen symptomen. Het gaat echter op een gegeven moment aan de binnenkant van je vaatwanden plakken. Dit wordt atherosclerose genoemd. Het zorgt voor vernauwingen en kan de doorstroming belemmeren of volledig stoppen.

LDL of HDL?

Om het allemaal nog ingewikkelder te maken, zijn er twee verschillende soorten cholesterol. LDL is het 'slechte' cholesterol en HDL is het 'goede'. Bij een cholesterolmeting is het daarom verstandig te kijken naar de verhoudingen LDL en HDL.

Het verschil is dat LDL aan je vaatwanden blijft plakken. HDL daarentegen neemt het LDL op. Je kan daarom ook meer HDL eten om de hoeveelheid LDL in je lichaam te verminderen.

Wat niet eten?

Voedsel dat hoog is in verzadigd vet kan je cholesterolgehalte doen stijgen. Meer zelfs dan voedsel dat zelf veel cholesterol bevat. Voeding om te vermijden is daarom:

eigeel

vet vlees

vette (gefrituurde) snacks

volvette zuivel, zoals volle kwark en 48+ kaas

Wat wel eten?

Andere voedingsmiddelen kunnen juist je cholesterolgehalte verlagen. Vaak omdat ze ervoor zorgen dat er minder cholesterol wordt opgenomen uit je voedsel. Anderen omdat ze zelf HDL bevatten die het slechte cholesterol wegvangt.

Voeding die helpt om je cholesterol te verlagen is:

havermout en zemelen

vette vis, zoals makreel, haring, tonijn en zalm

noten; en dan vooral walnoten en amandelen

soja en tofu

Het kan heel veel schelen als je meer beweegt, meer groente en fruit eet en eventueel stopt met roken. Daarnaast zijn er nog speciaal verrijkte voedingsmiddelen die plantensterolen bevatten. Hiervan zijn verschillende vormen verkrijgbaar, zoals boter en zuiveldrankjes. Deze kunnen heel goed helpen en hebben de voorkeur boven voorgeschreven medicijnen.

Als je vermoedt dat je een hoog cholesterol hebt, is het raadzaam om dit met je huisarts te bespreken. Je kan dan je cholesterol laten meten en vervolgens met je huisarts bespreken wat het beste plan van aanpak is.

 

Gelezen op Gezondheidsnet.nl

Afdrukken E-mailadres