Wat is Breinlijn?
Wat is Breinlijn?
Wie werken er voor Breinlijn?
Mensen met hersenletsel, hun naasten en professionals kunnen bij Breinlijn terecht voor vragen en casuïstiek over hersenletsel. De vraagsteller wordt op basis van zijn of haar postcode automatisch doorverwezen naar de betreffende regio, zodat maatwerk kan worden geleverd. De Breinlijn is laagdrempelig en eenvoudig vindbaar, zodat beter wordt doorverwezen naar passende zorg en ondersteuning in de regio.
Waarom Breinlijn?
Wie vragen heeft over (de gevolgen van) hersenletsel kon tot nu toe terecht bij een van de 17 regionale hersenletselteams in Nederland met elk hun eigen telefoonnummer, website en contactformulier. Met de lancering van Breinlijn vanaf 12 mei 2020, de Dag van de Beroerte, wordt één landelijke toegangspoort gecreëerd voor vragen over hersenletsel, die alle regionale telefoonnummers, websites en contactformulieren vervangen. Dit geldt voor vijf regios: Utrecht-Gooi&Vecht, Zeeland, Limburg, Amsterdam&Zaan en West-Brabant. Het initiatief Breinlijn is een regionaal best-practice die eind 2018 ontwikkeld is door het hersenletselteam in West-Brabant. Breinlijn is een regionaal best-practice die eind 2018 op initiatief van Revant revalidatie in samenwerking met de regionale partners van het hersenletselteam in West-Brabant is ontwikkeld. Door succesvolle resultaten in West-Brabant wordt Breinlijn momenteel landelijk uitgerold met als doel om in 2021 een landelijke dekking te hebben. Op dat moment zullen alle hersenletselteams zijn aangesloten.
Wie werken er voor Breinlijn?
Per regio werken er twee tot vier hersenletseldeskundigen. Eén van de hersenletseldeskundigen neemt binnen twee werkdagen contact op met de vraagsteller. De hersenletseldeskundigen werken dagelijks met hersenletsel en hebben bijvoorbeeld de functie: revalidatiearts, CVA verpleegkundige en cliëntondersteuner. Ze kennen het regionale aanbod voor mensen met hersenletsel en kunnen waar nodig een vraag of casus opschalen binnen het regionale netwerk.
Wat doet Breinlijn niet?
Breinlijn stelt geen diagnoses. Breinlijn adviseert en verwijst onafhankelijk door naar passende zorg en ondersteuning. Bij een organisatie waarnaar verwezen wordt, kan eventueel wel een diagnose worden gesteld.
Wie is de opdrachtgever?
De opdrachtgever voor de landelijke implementatie van Breinlijn komt van Stichting LOHL (Landelijk Overleg Hersenletsel), waarin de 17 regionale hersenletselteams zijn verenigd. Naast het hoofddoel om zorg en ondersteuning voor mensen met hersenletsel vindbaarder en laagdrempeliger te maken, zijn er nog een aantal voordelen te noemen. Er is een communicatiesysteem ontwikkelt die het mogelijk maakt om in een veilige omgeving vragen en casuïstiek te beantwoorden conform AVG. Ditzelfde slimme communicatiesysteem zorgt voor meer efficiënte door snellere toegang tot kennis vanuit ander regio’s en meer geautomatiseerde processen, bijvoorbeeld bij het onderhouden van een sociale kaart. Bovendien ontstaat er met het opzetten van Breinlijn een landelijk beeldmerk, waarmee een grotere groep mensen met hersenletsel, hun naasten en professionals wordt bereikt, die een latente of onbeantwoorde hulpvraag hebben. Met de landelijke toegangspoort blijft regionale diversiteit mogelijk én nodig om maatwerk te bieden aan vraagstellers. Het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport financiert het initiatief.
Lees verder op Breinlijn, https://www.breinlijn.nl/over-breinlijn/#hoe-werkt
- Aangemaakt op .
- Laatste update op .
- Raadplegingen: 1256