Skip to main content

Vereenvoudiging hulpmiddelenzorg in Wlz-instellingen

Vereenvoudiging hulpmiddelenzorg in Wlz-instellingen | Veranderingen in de zorg | Informatie langdurige zorg  

Vereenvoudiging hulpmiddelenzorg in Wlz-instellingen

Hulpmiddelen voor cliënten die in een Wlz-instelling wonen worden nu vanuit vier regelingen geleverd: de Wlz, de Zvw, de Wmo 2015 en soms ook de WIA. Bovendien verschillen de regels voor cliënten met behandeling en cliënten zonder behandeling in de instelling. Deze ingewikkelde regelgeving wordt vereenvoudigd.

Vanaf 1 januari 2020:

  • worden mobiliteitshulpmiddelen (zoals een rolstoel en een scootmobiel) voor alle cliënten in een Wlz-instelling verstrekt vanuit de Wlz en niet meer vanuit de Wmo 2015;
  • worden hulpmiddelen voor zorgverlening en wonen voor algemeen gebruik altijd uit de Wlz betaald. Dit gaat bijvoorbeeld om tilliften en hoog-laagbedden, ook wel ‘roerende voorzieningen’ genoemd. Nu leveren gemeenten en zorgverzekeraars deze hulpmiddelen soms nog vanuit de Wmo 2015 en Zvw.

De vereenvoudiging kan met name gevolgen hebben voor cliënten zonder behandeling die al gebruik maken van deze hulpmiddelen. Uitgangspunt is dat zij zo weinig mogelijk van deze verandering merken. Bewoners van Wlz-instellingen die na 2020 een nieuw hulpmiddel nodig hebben, krijgen deze meteen vanuit de Wlz.
 
De vereenvoudiging van het verstrekken van individuele, persoonsgebonden hulpmiddelen voor cliënten in een Wlz-instelling, zoals incontinentiemateriaal en orthopedische schoenen, is nog onderwerp van gesprek.

Veelgestelde vragen over mobiliteitshulpmiddelen

Wat zijn mobiliteitshulpmiddelen?

Het gaat hier om hulpmiddelen voor individueel gebruik waarmee u zich binnen en buitenshuis kunt verplaatsen, zoals rolstoelen, scootmobielen en aangepaste fietsen.

Informatie over hulpmiddelen vindt u Hulpmiddelenwijzer.nl.

Welke mobiliteitshulpmiddelen worden vanuit de Wlz verstrekt?

Op dit moment biedt de Wlz alleen rolstoelen. Vanaf 2020 komen daar bij:

  • Niet-algemeen gebruikelijke fietsen, zoals driewielfietsen
  • Scootmobielen
  • Aangepaste wandelwagens/buggy’s
  • Aangepaste autostoeltjes voor kinderen

Kan ik mijn huidige mobiliteitshulpmiddel behouden als deze wijziging ingaat?

  • Woont u in een zorginstelling en heeft u uw mobiliteitshulpmiddel van de gemeente gekregen?
    Dan behoudt u dat hulpmiddel. De gemeente blijft verantwoordelijk voor onderhoud en aanpassingen tot het hulpmiddel vervangen moet worden. Mocht u na 1 januari 2020 verhuizen naar een zorginstelling in een andere gemeente, dan maken de gemeente van wie u het mobiliteitshulpmiddel heeft ontvangen en het zorgkantoor afspraken over het overnemen van het  mobiliteitshulpmiddel.

    Als u na 1 januari 2020 een nieuw mobiliteitshulpmiddel nodig heeft, wordt dat vanuit de Wlz betaald en onderhouden.
     
  • Woont u in een zorginstelling en heeft u uw rolstoel vanuit de Wlz ontvangen?
    Voor u verandert er niets. Het zorgkantoor blijft verantwoordelijk voor de rolstoel.
  • Woont u thuis met Wlz-zorg?
    Zolang u thuis woont, verandert er niets voor u. Verhuist u na 1 januari 2020 naar een zorginstelling? Dan bekijkt u samen met een ergotherapeut of fysiotherapeut van de zorginstelling of uw mobiliteitshulpmiddelen aan vervanging toe zijn. Zo ja, dan krijgt u nieuwe hulpmiddelen vanuit de Wlz. Zo nee, dan kan het zorgkantoor het hulpmiddel overnemen van de gemeente. Het zorgkantoor beoordeelt dit op basis van landelijk protocol.

Wie beoordeelt of een mobiliteitshulpmiddel vanuit de Wlz verstrekt wordt?

De ergotherapeut of fysiotherapeut van de zorginstelling vraagt samen met u een mobiliteitshulpmiddel aan bij het zorgkantoor. Het zorgkantoor beoordeelt of u het hulpmiddel krijgt. Hiervoor stellen de zorgkantoren landelijke beoordelingsregels op.  

Verandert er iets in eigen bijdrage/betalingen?

Nee, uw eigen bijdrage voor de Wlz verandert niet als u een mobiliteitshulpmiddel vanuit de Wlz ontvangt. U hoeft geen aparte eigen bijdrage te betalen voor het hulpmiddel.

Kunnen de mobiliteitshulpmiddelen met een pgb worden ingekocht?

Als u in een Wlz-instelling woont, kunt u uw zorg niet zelf inkopen met een pgb. Dat geldt straks ook voor de mobiliteitshulpmiddelen. U ontvangt de hulpmiddelen in natura.

Als u niet in een Wlz-instelling woont, blijft uw gemeente verantwoordelijk voor uw mobiliteitshulpmiddelen. Uw gemeente kan hiervoor een pgb beschikbaar stellen, als u aan de voorwaarden voldoet.  

Verandert er ook iets aan het collectief vervoer?

Collectief vervoer is een vorm van openbaar vervoer speciaal gericht op mensen met beperkingen.  Meestal is het een taxibusje dat in uw omgeving rijdt, bijvoorbeeld naar het winkelcentrum. Dit vervoer is bedoeld om mee te blijven doen in de samenleving. Als u in een Wlz-instelling woont, kunt u dit vervoer gebruiken. De gemeente blijft hiervoor verantwoordelijk, ook voor cliënten in een Wlz-zorginstelling.

Wanneer is er sprake van wonen in een Wlz-instelling (verbijf)?

Wlz-instellingen zijn zorginstellingen zoals verpleeghuizen en instellingen voor gehandicaptenzorg. Er zijn woonvormen die lijken op een zorginstelling maar dat toch niet zijn, zoals aanleunwoningen.

U woont in een zorginstelling als u uw woonkosten niet zelf hoeft te betalen (zoals huur en gas, water en elektriciteit). U kunt dit zo nodig bij uw zorginstelling of het zorgkantoor navragen.

Hoe worden mobiliteitshulpmiddelen betaald?

Zorgkantoren hebben een apart budget voor mobiliteitshulpmiddelen. 

Veelgestelde vragen over roerende voorzieningen

Wat zijn roerende voorzieningen?

Roerende voorzieningen zijn hulpmiddelen voor zorg en wonen die door meerdere personen gebruikt kunnen worden, zoals hoog-laagbedden, tilliften en douchestoelen. Deze voorzieningen zijn onderdeel van de inventaris van zorginstellingen.

Informatie over hulpmiddelen vindt u op Hulpmiddelenwijzer.nl.

Hoe worden roerende voorzieningen verstrekt?

Als u in een Wlz-instelling woont worden deze voorzieningen in principe door de zorginstelling verstrekt. In sommige gevallen worden ze nu nog door de gemeente of zorgverzekeraar verstrekt. Per 1 januari 2020 verstrekken alleen de zorginstellingen roerende voorzieningen.

Heeft u een Wlz-indicatie en woont u níet in een Wlz-instelling? Dan kunt een hoog-laagbed aanvragen bij uw zorgverzekeraar. Voor andere voorzieningen zoals een tillift en douchestoel geldt:

  • U kunt het hulpmiddel aanvragen bij uw zorgverzekeraar als u het tijdelijk nodig heeft of als u nog niet weet hoe lang u het nodig heeft.
  • U kunt het hulpmiddel aanvragen bij uw gemeente als u het langdurig nodig heeft.  

Hoe worden roerende voorzieningen in de Wlz-instelling betaald?

De instelling betaalt de voorzieningen uit het instellingsbudget.

Meer vragen?

Neem contact op met het Juiste Loket.

Informatie voor zorgaanbieders

De zorgkantoren informeren u over de wijzigingen per 1 januari 2020. Met vragen kunt u ook bij uw brancheorganisatie terecht.

 
  • Aangemaakt op .
  • Laatste update op .
  • Hits: 1104

Afbeelding sparen

Vragen en antwoorden Vomar Club is Koning sparen

Hieronder vind je vast het antwoord op jouw vraag over Vomar Club is Koning sparen. Zo niet? Neem dan contact op met onze klantenservice via het contactformulier..

De Clubcode van NAH Ontmoetingspunt Almere is: NAALM2021

Voor spaarders

Wat is Club is Koning sparen?

Door simpelweg boodschappen bij Vomar te doen en bij het afrekenen je Klant-is-Koning kaart te scannen, kun je de clubkas van jouw club spekken. Vomar keert, over het totaal bestede bedrag aan boodschappen van alle leden die voor de club sparen, elk kwartaal 0,5% uit aan de club.

Om te kunnen sparen heb je een geregistreerde Klant-is-Koning kaart nodig. Deze is verkrijgbaar in onze winkels of in de Vomar-app, zie voor meer informatie www.vomar.nl/kik. Je kunt tijdens het registreren van je kaart of later in je account je KIK-kaart koppelen aan een club met een unieke clubcode die je bij je club kunt opvragen. De club waar je voor wilt sparen moet zijn ingeschreven bij Club-is-Koning sparen. Dit kun je navragen bij het bestuur of de penningmeester van jouw club. Of kijk hier in het overzicht van deelnemende clubs of die van jou erbij staat.

Hoe kan ik mijn club steunen met mijn Klant-is-Koning kaart?

Heb je al een Klant-is-Koning kaart? Dan kun je in je eigen online Klant-is-Koning kaart omgeving je kaart koppelen aan de club waar je voor wilt sparen. Om je Klant-is-Koning kaart te koppelen aan de juiste club heb je de unieke Clubcode nodig. Deze code kun je opvragen bij het bestuur of de penningmeester van jouw club. Grote kans dat de clubcode ook op de website staat van jouw club. Als je Klant-is-Koning kaart is gekoppeld, kun je direct starten met het spekken van de clubkas door simpelweg boodschappen te doen bij Vomar.

Heb je nog geen Klant-is-Koning kaart? Dan kun je een kaart in één van onze winkels halen of in de Vomar-app een digitale kaart aanmaken. Bij het aanmelden van jouw Klant-is-Koning kaart kun je de kaart dan ook direct koppelen aan jouw club met de unieke Clubcode.

Club is Koning sparen
Met je Klant-is-Koning kaart kun je eenvoudig en geheel kosteloos ook jouw club steunen. Dit doe je door jouw kaart aan de club te koppelen. Daarna hoef je alleen maar je kaart bij het afrekenen van je boodschappen te scannen bij de kassa. Wij houden automatisch bij hoeveel boodschappen alle sparende leden doen. Dit is tijdens het afrekenen dus geen keuze voor jou als klant (kooppunten sparen is wel altijd een keuze). Na het scannen van je kaart spaar je automatisch mee. Je kunt daarnaast ook nog kooppunten voor jezelf kopen, maar dit hoeft dus niet.

3. Kost Club is Koning sparen mij iets?

Nee, het kost je niets. Je hoeft alleen je Klant-is-Koning kaart te scannen bij het afrekenen. Zo kan Vomar bijhouden hoeveel boodschappen er zijn gedaan en op basis daarvan het bedrag overmaken aan de club. Dit bedrag is 0,5% van het totaal bestede bedrag aan boodschappen van alle sparende leden. Vomar Voordeelmarkt maakt dit bedrag dus over aan de club. Hoe meer leden sparen en ook boodschappen doen bij Vomar, hoe meer de clubkas gespekt wordt.

Hoe weet ik of mijn club meedoet aan Club is Koning sparen?

Je kunt je Klant-is-Koning kaart alleen aan jouw club koppelen als deze ook staat ingeschreven bij Club is Koning sparen. Je kunt dit bij het bestuur of de penningmeester van jouw club navragen. Of kijk hier in het overzicht of jouw club erbij staat en deelneemt. Grote kans dat de clubcode ook op de website staat van jouw club of op een poster staat in de kantine. Als jouw club is ingeschreven dan is er een unieke Clubcode waarmee je jouw Klant-is-Koning kaart kunt koppelen aan de club.
Geeft het bestuur of de penningmeester aan dat jouw club nog niet meedoet met Club is Koning sparen, dan kan de club zich wel inschrijven. Alleen iemand uit het bestuur of de penningmeester kan dat doen door de club aan te melden via 
dit formulier.

Ik wil graag stoppen met sparen voor mijn club, hoe doe ik dat?

In je eigen online Klant-is-Koning kaart omgeving kun je zelf eenvoudig de koppeling van je Klant-is-Koning kaart met de club ongedaan maken. Als je bent ingelogd, zie je rechtsboven je eigen gegevens, de gegevens van de club staan. Hier staat een knop bij met de tekst: Stoppen met Club is Koning sparen. Door hier op te klikken wordt de koppeling met de club opgeheven en spaar je per direct niet meer mee voor deze club. Over alle boodschappen die je tot het moment van uitschrijven hebt gedaan ontvangt de club nog 0,5%. Heb je de koppeling opgeheven, maar wilde je toch blijven sparen? Je kunt simpelweg de club dan weer opnieuw koppelen met de unieke Clubcode.

Kan ik voor meerdere clubs tegelijk sparen?

Je kunt maximaal één club koppelen aan de Klant-is-Koning kaart en dus voor één club tegelijk sparen. Je kunt wel eenvoudig wisselen van club door je kaart te ontkoppelen van de ene club en weer te koppelen aan de andere club. Zo kun je halverwege het jaar bijvoorbeeld wisselen van club en zo voor twee clubs per jaar sparen.

Weet mijn club dat ik meespaar met Club is Koning sparen?

Nee, de club kan alleen zien hoeveel kaarten er aan de club zijn gekoppeld en wat de tussenstand is van het totaal gespaarde bedrag in de lopende periode. Er zijn dus geen gekoppelde kaartnummers of gegevens van spaarders voor de club inzichtelijk.

Kan ik zien hoeveel er voor mijn club gespaard is?

Je kunt op dit moment nog niet zien hoeveel er gespaard is voor de club.
Met het deelnemen aan Club-is-Koning sparen ga je ermee akkoord dat Vomar je op de hoogte mag houden over het gespaarde bedrag en eventueel nieuws rondom Club-is-Koning sparen. We laten je ieder kwartaal weten welk bedrag er is overgemaakt aan de club via een e-mail. Hierbij worden altijd alleen maar totaalbedragen genoemd en is dit nooit te herleiden naar individuele spaarders.  

Ik spaarde al vóór september 2021 voor mijn club. Wat verandert er voor mij?

Dan verandert er niets voor je: je spaart nog steeds automatisch mee. Nieuw is dat je in de Vomar-app je kaart in je account ook eenvoudig kunt ontkoppelen en koppelen aan een club (voor als je mogelijk voor een andere club wil sparen). Als je club een account aanmaakt kunnen ook leden die nog niet spaarde voor de club nu hun kaart koppelen en meesparen.

Like what you see?

Hit the buttons below to follow us, you won't regret it...