Skip to main content

Blogs van ervarings-deskundigen NAH

Revalidatie buiten het revalidatiecentrum

Revalidatie buiten het revalidatiecentrum

Donderdag 8 augustus 2019. Geplaatst onder: Beroerte, Mantelzorg, Herseninfarct door Marian Schaapman

Vol verwachtingen en uitgelaten vertrok ik op een woensdagavond van huis. Na ruim twee maanden ziekenhuis en revalidatiecentrum mocht Koos naar huis. Eindelijk kwam er een eind aan het heen en weer rijden naar Utrecht en het gescheiden leven. Weer avonden lang samen op de bank, onder een dekentje voor de tv. Of ieder met een boek. Thuis komen in een warm huis, gezellig samen eten en lang tafelen. Samen in slaap vallen en wakker worden. Zo nu en dan een klein meningsverschil uitvechten, dat zal de beste stellen overkomen.

In mijn dromen. Ik had geen idee wat me te wachten stond, maar al snel bleken mijn verwachtingen onrealistisch. Daarom drie vragen waarvan ik destijds had willen weten dat ik ze iemand had moeten stellen, zodat ik minder teleurgesteld was geweest.

Hoe is het voor mijn partner om weer thuis te wonen?

Koos miste in het begin het revalidatiecentrum. De omgeving was vertrouwd, de dagen waren gestructureerd en de mensen daar begrepen hem. Andere revalidanten, therapeuten, ze wisten precies wat hij doormaakte. Ik voelde me soms buitengesloten. Want hoe hard ik ook mijn best deed om me in te leven in zijn situatie, het werd me steeds duidelijker dat er iets was wat Koos liever deelde met lotgenoten dan met mij. Ik kon daar met alle moeite van de wereld niets aan veranderen.

Waar moet ik rekening mee houden als mijn partner weer thuis komt wonen?

Pas toen Koos weer thuis kwam wonen werd duidelijk dat onze relatie veranderd was. Het duurde even voordat ik dat onder ogen durfde te zien. We hadden in de maanden ervoor zoveel meegemaakt en zoveel overwonnen. We hadden een duidelijk doel voor ogen en voelden ons een onoverwinnelijk team. Als we deze ellende hadden kunnen trotseren, konden we de hoogste bergen verzetten. Maar toen dienden die eerste bergen zich aan. Nieuwe uitdagingen in onze oude vertrouwde omgeving en we hadden geen idee hoe we erover heen moesten. Er was niemand om ons de weg te wijzen of aanwijzingen te geven.

Welke nieuwe uitdagingen dienen zich aan?

Eén van de dingen die ik het moeilijkst vond om onder ogen te zien, was de verandering in het gedrag van Koos. Ineens was hij veranderd in een man die alleen maar met zijn eigen fysieke herstel bezig was, die zich niet meer kon inleven in mijn situatie en die altijd moe was.

Vanwege restverschijnselen kon Koos zijn baan niet meer uitvoeren. Hij werd duurzaam en volledig arbeidsongeschikt verklaard, zoals dat in officiële termen heet. Koos voelde zich vooral buiten spel gezet. Naast de financiële consequenties die het met zich meebrengt, is hij ook altijd thuis. En dat laatste was voor ons allebei een grote uitdaging

Op die woensdagavond begon de revalidatie van onze relatie. Wij hebben inmiddels onze weg gevonden in de uitdagingen die op ons af kwamen. Zo leerde ik aan te geven wat ik nodig had, Koos leerde dat revalidatie niet alleen gericht is op zijn eigen fysieke herstel.

Marian

Lees hier de vorige blog van Marian

Marian haar man kreeg op 37-jarige leeftijd een herseninfarct. Dat was voor hem uiteraard heel heftig, maar ook voor haar als partner. Ze worden nu allebei nog steeds geconfronteerd met de restverschijnselen.

  • Aangemaakt op .
  • Laatste update op .
  • Raadplegingen: 1555

Afbeelding sparen

Vragen en antwoorden Vomar Club is Koning sparen

Hieronder vind je vast het antwoord op jouw vraag over Vomar Club is Koning sparen. Zo niet? Neem dan contact op met onze klantenservice via het contactformulier..

De Clubcode van NAH Ontmoetingspunt Almere is: NAALM2021

Voor spaarders

Wat is Club is Koning sparen?

Door simpelweg boodschappen bij Vomar te doen en bij het afrekenen je Klant-is-Koning kaart te scannen, kun je de clubkas van jouw club spekken. Vomar keert, over het totaal bestede bedrag aan boodschappen van alle leden die voor de club sparen, elk kwartaal 0,5% uit aan de club.

Om te kunnen sparen heb je een geregistreerde Klant-is-Koning kaart nodig. Deze is verkrijgbaar in onze winkels of in de Vomar-app, zie voor meer informatie www.vomar.nl/kik. Je kunt tijdens het registreren van je kaart of later in je account je KIK-kaart koppelen aan een club met een unieke clubcode die je bij je club kunt opvragen. De club waar je voor wilt sparen moet zijn ingeschreven bij Club-is-Koning sparen. Dit kun je navragen bij het bestuur of de penningmeester van jouw club. Of kijk hier in het overzicht van deelnemende clubs of die van jou erbij staat.

Hoe kan ik mijn club steunen met mijn Klant-is-Koning kaart?

Heb je al een Klant-is-Koning kaart? Dan kun je in je eigen online Klant-is-Koning kaart omgeving je kaart koppelen aan de club waar je voor wilt sparen. Om je Klant-is-Koning kaart te koppelen aan de juiste club heb je de unieke Clubcode nodig. Deze code kun je opvragen bij het bestuur of de penningmeester van jouw club. Grote kans dat de clubcode ook op de website staat van jouw club. Als je Klant-is-Koning kaart is gekoppeld, kun je direct starten met het spekken van de clubkas door simpelweg boodschappen te doen bij Vomar.

Heb je nog geen Klant-is-Koning kaart? Dan kun je een kaart in één van onze winkels halen of in de Vomar-app een digitale kaart aanmaken. Bij het aanmelden van jouw Klant-is-Koning kaart kun je de kaart dan ook direct koppelen aan jouw club met de unieke Clubcode.

Club is Koning sparen
Met je Klant-is-Koning kaart kun je eenvoudig en geheel kosteloos ook jouw club steunen. Dit doe je door jouw kaart aan de club te koppelen. Daarna hoef je alleen maar je kaart bij het afrekenen van je boodschappen te scannen bij de kassa. Wij houden automatisch bij hoeveel boodschappen alle sparende leden doen. Dit is tijdens het afrekenen dus geen keuze voor jou als klant (kooppunten sparen is wel altijd een keuze). Na het scannen van je kaart spaar je automatisch mee. Je kunt daarnaast ook nog kooppunten voor jezelf kopen, maar dit hoeft dus niet.

3. Kost Club is Koning sparen mij iets?

Nee, het kost je niets. Je hoeft alleen je Klant-is-Koning kaart te scannen bij het afrekenen. Zo kan Vomar bijhouden hoeveel boodschappen er zijn gedaan en op basis daarvan het bedrag overmaken aan de club. Dit bedrag is 0,5% van het totaal bestede bedrag aan boodschappen van alle sparende leden. Vomar Voordeelmarkt maakt dit bedrag dus over aan de club. Hoe meer leden sparen en ook boodschappen doen bij Vomar, hoe meer de clubkas gespekt wordt.

Hoe weet ik of mijn club meedoet aan Club is Koning sparen?

Je kunt je Klant-is-Koning kaart alleen aan jouw club koppelen als deze ook staat ingeschreven bij Club is Koning sparen. Je kunt dit bij het bestuur of de penningmeester van jouw club navragen. Of kijk hier in het overzicht of jouw club erbij staat en deelneemt. Grote kans dat de clubcode ook op de website staat van jouw club of op een poster staat in de kantine. Als jouw club is ingeschreven dan is er een unieke Clubcode waarmee je jouw Klant-is-Koning kaart kunt koppelen aan de club.
Geeft het bestuur of de penningmeester aan dat jouw club nog niet meedoet met Club is Koning sparen, dan kan de club zich wel inschrijven. Alleen iemand uit het bestuur of de penningmeester kan dat doen door de club aan te melden via 
dit formulier.

Ik wil graag stoppen met sparen voor mijn club, hoe doe ik dat?

In je eigen online Klant-is-Koning kaart omgeving kun je zelf eenvoudig de koppeling van je Klant-is-Koning kaart met de club ongedaan maken. Als je bent ingelogd, zie je rechtsboven je eigen gegevens, de gegevens van de club staan. Hier staat een knop bij met de tekst: Stoppen met Club is Koning sparen. Door hier op te klikken wordt de koppeling met de club opgeheven en spaar je per direct niet meer mee voor deze club. Over alle boodschappen die je tot het moment van uitschrijven hebt gedaan ontvangt de club nog 0,5%. Heb je de koppeling opgeheven, maar wilde je toch blijven sparen? Je kunt simpelweg de club dan weer opnieuw koppelen met de unieke Clubcode.

Kan ik voor meerdere clubs tegelijk sparen?

Je kunt maximaal één club koppelen aan de Klant-is-Koning kaart en dus voor één club tegelijk sparen. Je kunt wel eenvoudig wisselen van club door je kaart te ontkoppelen van de ene club en weer te koppelen aan de andere club. Zo kun je halverwege het jaar bijvoorbeeld wisselen van club en zo voor twee clubs per jaar sparen.

Weet mijn club dat ik meespaar met Club is Koning sparen?

Nee, de club kan alleen zien hoeveel kaarten er aan de club zijn gekoppeld en wat de tussenstand is van het totaal gespaarde bedrag in de lopende periode. Er zijn dus geen gekoppelde kaartnummers of gegevens van spaarders voor de club inzichtelijk.

Kan ik zien hoeveel er voor mijn club gespaard is?

Je kunt op dit moment nog niet zien hoeveel er gespaard is voor de club.
Met het deelnemen aan Club-is-Koning sparen ga je ermee akkoord dat Vomar je op de hoogte mag houden over het gespaarde bedrag en eventueel nieuws rondom Club-is-Koning sparen. We laten je ieder kwartaal weten welk bedrag er is overgemaakt aan de club via een e-mail. Hierbij worden altijd alleen maar totaalbedragen genoemd en is dit nooit te herleiden naar individuele spaarders.  

Ik spaarde al vóór september 2021 voor mijn club. Wat verandert er voor mij?

Dan verandert er niets voor je: je spaart nog steeds automatisch mee. Nieuw is dat je in de Vomar-app je kaart in je account ook eenvoudig kunt ontkoppelen en koppelen aan een club (voor als je mogelijk voor een andere club wil sparen). Als je club een account aanmaakt kunnen ook leden die nog niet spaarde voor de club nu hun kaart koppelen en meesparen.